Hellas

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendig til Hellas. Reiserådet gjelder til 15. januar.

På denne siden har vi samlet informasjon ang. tiltak og rutiner for deg som skal reise til Hellas.

Viktig informasjon
Ved innreise til Hellas kreves ytterligere obligatoriske opplysninger for alle reisende, i anledning Covid-19.

Skjemaet (PLF) fylles i via https://travel.gov.gr/#/ senest 24 timer før avreise til Hellas.

Alle personer på bestillingen må fylle ut et Personal Locator Form (PLF skjema). Tilhører man samme familie/husholdning, fyller man i et skjema og registrerer deretter øvrige familiemedlemmer i samme skjema.
Man kan utfylle skjemaet flere ganger, om man har fyllt i feil.
Når du har fyllt ut skjemaet mottar du en bekreftelsesmail. Det er viktig at du kontrollerer bekreftelsesmailen og ser at alle opplysninger er riktig utfyllt og at alle personer du har registrert er med.
Ved midnatt avreisedagen vil du motta en QR kode på mail som skal vises ved ankomst.

Skjemaet finner du også her »

Flyselskapet har ansvaret for å kontrollere din QR kode før avreise. Om du ikke kan fremvise gyldig QR kode vil du bli nektet ombordsstigning.

Korona-tiltak i Hellas

Her finner du en oversikt over de viktigste koronatiltakene i Hellas.

  • Korona-tiltak i Hellas

    Sosial avstand:
    1,5 m

    Munnbeskyttelse:
    Bruk av munnbind er obligatorisk for alle, også for barn, når du oppholder deg på offentlige steder. De som ikke bruker munnbind, risikerer en bot på 150 EUR.

    Hold deg oppdatert:
    Informasjon fra regjeringen om reiser til Hellas finner du her:
    Hellas - reiseinformasjon

    PLF (Passenger Locator Form)
    Ved innreise til Hellas kreves ytterligere obligatoriske opplysninger for alle reisende, i anledning Covid-19.

    Skjemaet (PLF) fylles i via https://travel.gov.gr/#/ senest 24 timer før avreise til Hellas.

    Alle personer på bestillingen må fylle ut et Personal Locator Form (PLF skjema). Tilhører man samme familie/husholdning, fyller man i et skjema og registrerer deretter øvrige familiemedlemmer i samme skjema. Man kan utfylle skjemaet flere ganger, om man har fyllt i feil.

    Når du har fyllt ut skjemaet mottar du en bekreftelsesmail. Det er viktig at du kontrollerer bekreftelsesmailen og ser at alle opplysninger er riktig utfyllt og at alle personer du har registrert er med.
    Ved midnatt avreisedagen vil du motta en QR kode på mail som skal vises ved ankomst.

    Skjemaet finner du også her »

    Flyselskapet har ansvaret for å kontrollere din QR kode før avreise. Om du ikke kan fremvise gyldig QR kode vil du bli nektet ombordsstigning.

    Helseerklæring
    Vil bli delt ut av besetningen ombord på flyreisen til Hellas. Må fylles ut og leveres ved ankomst.

    Karantene og PCR-test (covid-19):
    PCR-test (covid-19) vil bli utført tilfeldig på turister ved ankomst. Etter testen kan du fortsette til ditt overnattingssted. Hvis du har et positivt testresultat, vil du bli kontaktet og du må sitte i karantene i 14 dager på et bosted som blir valgt av den greske regjeringen og på bekostning av den greske staten.

    Hvis du blir syk av symptomer på covid-19:
    Hvis du blir syk med symptomer på covid-19 under oppholdet i Hellas, må du gi beskjed til hotellet du bor på. Hotellet blir deretter pålagt å rapportere til lokale myndigheter, som sender en lege for å utføre en test. Alle gjester som reiser med oss frem til 31. desember 2020 har automatisk rett til medisinsk undersøkelse og assistanse på reisemålet, hvis det blir påvist COVID-19. TUI er også ansvarlig for kostnadene av testen. Les mer her>>.

    Rengjøring av hotellrom:
    Rengjøring av hotellrom i Hellas gjøres på forespørsel grunnet dagens omstendigheter. Når du vil at rommet skal rengjøres, ta kontakt med resepsjonen på hotellet ditt, som igjen vil sørge for at rengjøringen er utført.

  • Hotell informasjon

    På grunn av nåværende omstendigheter og lokale bestemmelser, kan det bli løpende endringer i hotellets fasiliteter, service, åpningstider og aktiviteter i løpet av sommeren 2020.

    • Munnbind er obligatorisk på hotellrestauranter. Anbefales også på andre offentlige steder som lobby og resepsjon.

    • Rengjøring av hotellrom i Hellas er begrenset og finner sted 1-2 ganger i uken eller på forespørsel. Når du vil at rommet ditt skal rengjøres, ta kontakt med resepsjonen på hotellet ditt, som igjen sørger for at rengjøring skjer.

    • Håndklær skiftes 1-2 ganger i uken. (Se ovenfor)

    • Ingen selvbetjening på bufférestauranter. Det kan forekomme begrenset tilbud, og nye rutiner på restaurantene kan innføres på kort varsel. Begrenset antall à la carte-restauranter er åpne, og begrenset utvalg av snacks.
    Begrenset utvalg av spa-aktiviteter. Fasiliteter som badstue, hammam og boblebad kan være stengt i perioder.

    • Innendørsbassenger er stengt på grunn av nye retningslinjer fra lokale myndigheter.

    • Begrenset tilgang til treningsstudio. Du må bestille time og kan oppholde deg maksimalt 30 minutter i treningsstudioet.

Shopping og aktiviteter

Her finner du informasjon om aktivitetene du kan gjøre under ferien i Hellas.

  • Aktiviteter og utflukter på reisemålet

    Strender:
    Åpne

    Restauranter:
    Åpne

    Turistattraksjoner:
    Åpne med noen begrensninger

    Matvarebutikker:
    Åpne

    Andre aktiviteter:
    Åpne med noen begrensninger.

    For mer informasjon, ta kontakt med TUI-guidene via TUI-appen.