Ofte stilte spørsmål
Finn svar på ofte stilte spørsmål
Må jeg skrive ut billetten?
Reiser du med charterfly og har valgt online-billett må du skrive ut billetten før avreise. Billetten medbringes til innsjekkningen. Du kan skrive ut billetten via myTUI tidligst 25 dager før avreise.
Alternativt kan billetten også vises digitalt. Vi anbefaler i så fall at du lagrer en kopi slik at du kan vise billetten uten å ha tilgang til internett.
Ønsker du å få tilsendt billetten i posten tilkommer en avgift på 150,-, billetten vil bli sendt ca 2 uker før avreise.
Reiser du med rutefly benytter du deg av s.k "electronic tickets". Du kan også skrive ut billetten ved å logge inn på myTUI.
Vær oppmerksom på at bestillingsbekreftelsen kun er en bekreftelse på hva du har bestilt, og kan ikke benyttes som billett.
Hvor tidlig må jeg være på flyplassen?
Vi ber deg møte opp på flyplassen i god tid da det kan være kø ved innsjekkingskrankene og sikkerhetskontrollen. Vær forberedt før du stiller deg i sikkerhetskontrollen ved å ha flytende, elektronikk og metalgjengstander synlige, og i henhold til regler.
Innsjekkingsskrankene åpner ca 2,5 timer før avgang og stenger 1 time før avgang.
For mer informasjon kan du holde deg oppdatert på hjemmesiden til din avreise flyplass. Flere flyplasser publiserer informasjon om avreise, ankomst og beregnet kø tid. Du finner informasjon om din flyplass hos Avinor.
Vi ber deg møte opp på flyplassen i god tid da det kan være kø ved innsjekkingskrankene og sikkerhetskontrollen. Vær forberedt før du stiller deg i sikkerhetskontrollen ved å ha flytende, elektronikk og metalgjengstander synlige, og i henhold til regler.
Innsjekkingsskrankene åpner ca 2,5 timer før avgang og stenger 1 time før avgang.
For mer informasjon kan du holde deg oppdatert på hjemmesiden til din avreise flyplass. Flere flyplasser publiserer informasjon om avreise, ankomst og beregnet kø tid. Du finner informasjon om din flyplass hos Avinor.
Hvordan reserverer jeg seter om bord på flyet?
Reiser med charterfly
Har du et ønskemål om hvor du vil sitte på flyet, eller vil du være sikker på at du sitter med reisefølget ditt kan du reservere seter mot en avgift. Setereservasjon kan bestilles hos de fleste flyselskaper og betaling skjer direkte ved bestilling. Du kan reservere seter direkte i TUI-appen, på myTUI eller hos flyselskapet. Les mer om setereservasjon på vår hjemmeside.
Om du ikke har et ønske om favorittsete trenger du ikke reservere seter. Da skjer fordelingen automatisk av flyselskapet som forsøker etter beste evne å plassere passasjerer i samme bestilling i nærheten av hverandre.
OBS! Hvis det er lenge til du skal reise og det ikke er mulig å logge inn å bestille seter kan dette være fordi at salget av tilleggsprodukter ikke har åpnet ennå. Forsøk gjerne igjen på et senere tidspunkt.
Reiser med rutefly
På en del flyvninger har du mulighet til å forhåndsbestille plasser om bord mot en avgift. Som oftest kan du velge sitteplass gratis når du sjekker inn. Logg inn på reiseselskapets hjemmesider for å se hva som gjelder for din reise. Reiser du med Norwegian kan du reservere seter gjennom vår kundeservice.
Jeg er ikke fornøyd med reisen - hva gjør jeg?
Dette skjemaet kan kun brukes ved endt hjemreise. Ved eventuell reklamasjon/klage før avreise, kan du kontakte vår kundeservice. Dersom du befinner deg på destinasjonen, må du øyeblikkelig kontakte guidene våre, da de fleste av alle rapporterte problemer kan løses direkte på stedet.
- Det er et krav for at du skal kunne få tilbake penger ved en reklamasjon at du faktisk har sagt ifra til TUIs representanter i løpet av ferien.
- Føler du likevel at en reklamasjon er nødvendig må denne være skriftlig og sendes til oss uten ugrunnet opphold senest 4 uker etter hjemkomst.
- Dersom reisen er bestilt hos et reisebyrå i Norge er det byrået som har ansvar for det som ble gitt av informasjon i forbindelse med salget.
- Gjelder din henvendelse skadet eller forsinket bagasje, henviser vi deg til flyselskapet som du reiste med. Du finner kontaktinformasjon på vår hjemmeside.
- Ved sykdom, tyveri eller skade, er det forsikringsselskapet du skal kontakte.Hvis du har tegnet en reiseforsikring med Allianz skal du kontakte dem direkte. Du finner kontaktinformasjon til Allianz på vår hjemmeside.
- Hvis henvendelsen din gjelder leiebil som er bestilt gjennom Cartrawler, må reklamasjonen rettes direkte til dem. Du finner mer informasjon om Cartrawler på vår hjemmeside.
- Alle klagene våre blir behandlet av skandinaviske ansatte, noe som betyr at klagene dine kan besvares på svensk, norsk eller dansk.
- Vi behandler klager i den rekkefølgen vi har mottatt dem, og vi vil kontakte deg så snart din sak skal behandles, vår behandlingstid er opptil 8 uker.
Til reklamasjonsskjema
Viktig informasjon
Det kan være grunnlag for erstatning på enkelte problemer som har oppstått under oppholdet. I disse tilfellene kompenserer vi alltid i samsvar med retningslinjer tatt av Pakkereiseloven.
Du kan lese mer om våre reisevilkår på vår hjemmeside.
TUI Norge
Att. Reklamasjon
Lille Grensen 7
0159 Oslo
Hvordan betaler jeg min reise?
Du kan betale med Vipps, VISA, Mastercard, eller Amex hvis de kommer fra en bank i et EU-land, Norge eller Sveits.
Du kan delbetale din reise med Walley via myTUI eller ved å ringe vår kundeservice. Har du bestilt en pakkereise med rutefly er det dessverre ikke mulig å delbetale reisen.
Frist for betaling avhenger av hvor lenge det er til du skal reise. Du kan lese mer generelt om betaling på vår hjemmeside.
Har du bestilt en pakkereiser med rutefly er det dessverre ikke mulig å delbetale reisen.
Hvordan avbestiller jeg min reise?
Hvis du må avbestille din reise må du kontakte våre reisekonsulenter på telefon. Kontaktinformasjon til kundeservice finner du her.
Det er ikke mulig å avbestille en reise selv på nettet dersom det ligger en betaling på bestillingen og man kan av sikkerhetsmessige årsaker heller ikke avbestille reisen over skrift. Du finner eksakt informasjon om hva som gjelder ved avbestilling i våre reisevilkår, da for eksempel regler for refusjon, legeerklæring og kontaktinformasjon.
Avbestillingsreglene varierer etter hvilken type reise du har bestilt, du kan lese mer om avbestillingsregler på vår hjemmeside.
Fullstendig informasjon om avbestillingsregler finner du i våre vilkår for pakkereiser under punkt 5.
Avbestilling av tilleggstjenester
Har du kjøpt tilleggstjenester til din reise? Disse må også avbestilles. Taxfree og setereservasjon avbestilles direkte hos flyselskapet du skulle reist med.
Du kan kansellere din bestilte utflukt via utflukts portalen. Tenk på at det er utfluktens bestillingsnummer du skal oppgi når du logger inn. Informasjon om hvilke avbestillingsregler som gjelder finner du under den spesifikke utflukten som du har bestilt. Les vilkår for utflukter på vår hjemmeside.
Hvordan fungerer avbestilling mot legeerklæring?
TUIs endrings- og avbestillingsbeskyttelse
Har du TUIs endrings- og avbestillingsbeskyttelse og skal avbestille din reise med legeerklæring, må legeerklæringen nå oss senest en 7 dager etter at reisen ble avbestilt. Før du sender inn legeerklæringen må reisen avbestilles ved å ringe vår kundeservice.
Legeerklæringen sendes sammen med bestillingsnummer til:
- E-post: Attest@tui.no
- Adresse: TUI, Lille Grensen 7, 0159 Oslo
Les mer om avbestilling mot legeerklæring i våre reisevilkår
Allianz avbestillingsbeskyttelse
Har du bestilt en pakkereise med rutefly og tegnet Allianz avbestillingsforsikring kontakter du deres skadeavdeling.
Ta kontakt med skadebehandler for få tilsendt kravskjema:
- Telefon: 0047 23 00 77 40
- E-post: claims.fga@no.falck.com
Oppgi TUI avbestillingsforsikring og e-postadressen knyttet til bestillingen.
Kategorier
Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på
Kategorier
Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på
Aktuelt
- .Hva skal jeg tenke på om jeg skal ut å reise akkurat nå?
- Hva gjelder hvis reisen blir innstilt?
- Hva gjør jeg hvis jeg blir syk før eller under reisen?
Betaling og billetter
- Hva er flypassasjeravgift?
- Hva er flytillegg?
- Hvem kan gjøre endringer i en eksisterende bestilling?
Før avreise
- Hva er forskjellen på en pakkereise med charterfly og pakkereise med rutefly?
- Kan jeg bestille tilslutningsbilletter?
På Flyreisen
- Er innsjekket bagasje inkludert i reisens pris?
- Får jeg erstatning for forsinket/skadet bagasje?
- Hva bør jeg tenke på når jeg reiser med medisin eller medisinsk utstyr?
Fant du ikke svaret?
Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.