Særskilte behov/funksjonshemninger

Vi har et ønske om at alle våre kunder skal få den beste opplevelsen som mulig. Vi vet at funksjonshemninger kan innebære spesielle krav på flyvningen og på hotellet. Når det gjelder tilgjengelighet har vi på denne siden samlet informasjonen for deg som kunde. Vi anbefaler deg at du leser nøye igjennom informasjonen og tar kontakt med vårt kundesenter om du har noen spørsmål.

Assistanse på flyplassen

I samarbeid med avgang og ankomst på flyplassen er flyplassens personale behjelpelige med blant annet bærehjelp og assistanse for at du skal komme deg frem til gaten og/eller flyet. Vi gjør deg oppmerksom på at ved bestilling av reise må gi oss riktig informasjon om du har behov for assistanse, slik at vi kan gi beskjed til flyplassens personale så du får den assistansen du har behov for.

Spesialbagasje/utstyr/medisin på flyreisen

Hvis du har behov for å medbringe spesialutstyr på flyreisen skal det bestilles i god tid før avreisen og senest 48 timer før avreise. Det kan for eksempel handle om manuell rullestol som ikke er sammenleggbar, eller elektrisk rullestol. Det kan også omhandle medisinske hjelpemidler som for eksempel oksygen eller narkotikaklassifiserte legemidler. Har du allergier som det er viktig for flyselskapet å vite om, må du kontakte oss så vi kan videreformidle informasjonen.

Når du bestiller din reise via TUI hjelper vi deg ved å kontakte flyselskapet, og vi fungerer som et mellomledd for å få bekreftet utstyret du behøver å ha med deg på reisen. Fyll ut skjemaet med all nødvendig informasjon om spesialutstyret for flyreisen.

Her finner du skjema for spesialutstyr

Rullestoler og rullatorer som er sammenleggbare kan transporteres som innsjekket spesialbagasje, og du behøver ikke gi beskjed om dette før innsjekk/avreise. Rullestolen legges sammen og leveres med innsjekkingen av din bagasje. Det er mulig å låne en av flyplassens rullestoler til gaten.

Sitteplass på flyet

De fleste flyselskap har av sikkerhetsmessige årsaker restriksjoner om hvilken plasser man kan sitte på om man har nedsatt funksjonsevne. Vi gjør deg oppmerksom på at dette gjelder deg med bevegelseshemninger selv om du ikke har behov for assistanse før under selve flyreisen.

Funksjonshemmede omfatter også døve, blinde eller personer som følge av alderdom har behov for assistanse for å komme seg til og fra flyet. En passasjer ansees som funksjonshemmet hvis personen ikke kan komme frem til nødutgangen raskt og uten hjelp.

Vi vil også gjøre deg oppmerksom på at de fleste av våre fly tilbyr våre kunder å forhåndsbestille seter ombord før avreise mot en ekstra kostnad. Hvis det er uvesentlig hvor du sitter skal du ikke foreta deg noe. Da skjer fordelingen av plasser automatisk, flyselskapet forsøker så langt det er mulig å plassere passasjerer på samme bestilling, i nærheten av hverandre. Vi gjør oppmerksom på at om det er mange som har forhåndsbestilt seter om bord på flyet, så kan vi ikke garantere at alle i reisefølge får sitte ved siden av hverandre om dere ikke velger å forhåndsbestille seter på flyet. Om det er eventuelle funksjonshemninger som krever at du må sitte ved siden av eller i nærheten av ditt reisefølge, ber vi deg ta kontakt med oss eller flyselskapet i god tid før avreise. I tilfeller der det gjelder medisinske eller andre vesentlige årsaker tilbyr vi forhåndsbestillinger av sitteplasser ved siden av hverandre uten ekstra kostnad.Vi kan kun garantere kostnadsfrie seter på våre flygninger med TUI fly og TUI Airways.

Transport

Sammenleggbare manuelle rullestoler kan medbringes med våre transferbusser på reisemålet. Vi gjør deg oppmerksom på at vi dessverre ikke har informasjonen om bussens høyde og bredde på forhånd. Alle passasjerer må selv sørge for å komme seg inn og ut av bussen med hjelp av medreisende. Guidene våre på destinasjonen kan ikke være behjelpelig med å løfte eller bære en person med nedsatt funksjonsevne ombord i bussen på grunn av skaderisikoen.

Hvis du har behov for en annen form for transport, kan du fylle ut et skjema for det

Her finner du skjemaet for spesialtransport

Dette gjelder også om du trenger transport av elektrisk rullestol eller spesialutstyr som ikke er sammenleggbart. Ved bestilling av spesialtransport vil det ofte være høyere pris enn ved alminnelig busstransport. Den nøyaktige prisen for spesialtransport vil du få ved forespørsel. Vi gjør deg oppmerksom på at det på enkelte reisemål ikke er mulig å bestille spesialtransport.

Hotell

En viktig del av ferien er hotellet. Vi ber deg derfor være ekstra oppmerksom når du velger stedet du vil bo. Finnes det gode nok fasiliteter på området og på hotellværelset som vil leve opp til dine forventninger og oppfylle de behov som du har? Om du er i tvil, anbefaler vi deg å kontakte vårt kundesenter så hjelper vi deg gjerne med å finne det som passer for deg.

Hoteller og leiligheter på reisemålet har svært sjelden rom som er tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne. Hotellene vi tilbyr er godkjente etter lokal standard, og adgang til alle fasiliteter kan ikke garanteres.

Vi ber deg gjøre oss oppmerksom på dine funksjonshemninger, uansett om de er synlige eller skjulte i forbindelse med bestillingen. Om du bestiller reisen hos en selger, kan du få opplysninger om reisemålet, samt dørbredde og tilganger til ramper etc. på de respektive hoteller. Gi oss de nødvendige detaljer om hvilke krav du har til en vellykket ferie.

Vi gjør oppmerksom på at hotellene kan ha beliggenhet i områder som ikke egner seg for eksempel for rullestol eller for personer med nedsatt bevegelighet. Det kan være begrenset fremkommelighet med høye fortau, og det kan mangle ramper til stranden og restauranten.

For å gjøre det så lett som mulig, har vi samlet en oversikt over de hoteller som vil gi deg den beste opplevelsen.

Se utvalg av hotell

Flyselskap

Det er ulikt hva som gjelder for hvert enkelt flyselskap.
Finn informasjon om ditt flyselskap

Cruise

Gjester med spesielle behov
Du må være i medisinsk og fysisk god nok form, og du må forsikre deg om at reisen ikke utgjør noen fare for deg eller andre. Ved bestilling (ellers så snart som mulig etter bestilling, med mindre tilstanden oppstår etter at du har bestilt) må du skriftlig informere TUI om eventuelle medisinske eller fysiske forhold som kan komme til å kreve behandling eller pleie under cruiset, eller som kan påvirke cruiset på noen måte (inkludert bruk av tjenester og utstyr). Vi ber deg vennligst om så detaljert informasjon som mulig.

Noen skip har lugarer som er spesielt tilpasset for gjester med funksjonshemninger. Rullestolbrukere må selv ta med seg rullestol og kan oppleve at det ikke er mulig å komme frem over alt. Noen forhold (f.eks. bruk av småbåter for å ta seg i land) kan hindre rullestolbrukere å gå i land i noen havner. Gjester med nedsatt funksjonsevne eller medisinske problem må kunne ta vare på seg selv eller reise sammen med noen som kan bidra med all nødvendig hjelp. Rederiene forbeholder seg retten til å nekte en person å reise, hvis personen etter deres oppfatning fysisk eller psykisk ikke er i stand til å reise, eller kan komme til å trenge mer pleie enn en ledsager eller rederiet kan tilby.