Inspiration
Å jobbe som styrmann – bak kulissene på et cruise

Å jobbe som styrmann – bak kulissene på et cruise

2018-02-18

Da Lovisa Forssberg fikk styre sitt første store skip på Sjövärnskåren ungdomsleir var det noe som klikket. I dag tjenestegjør hun som styrmann om bord på Mariner of the Seas, hvis cruiseruter tar henne til Nagasaki i Japan og til Mexicos strender. 14 uker til havs er ikke alltid lett, men når hun får styre det 138 279 tonn tunge skipet i havnen angrer hun ikke et sekund på sitt yrkesvalg.

Styrmann om bord på Mariner of the Seas

NAVN: Lovisa Forssberg
ALDER: 25 år
JOBBET SOM STYRMANN: 2 år
HAR LAGT TIL I HAVNER I: Japan, Mexico, Middelhavet og Karibia
BOR: Stockholm

Lovisa Forsberg arbeidsdag om bord som styrmann på Mariner of the Seas starter vanligvis klokken 04.30. Men det er egentlig ikke snakk om en vanlig arbeidsdag.

”Dagene ser litt ulike ut, avhengig av om vi er til sjøs eller ligger til kai, og avhengig av hvilken vakt jeg har.”

Mariner of the Seas er det sjette skipet hun har jobbet på, men det er det første der hun er styrmann. Mariner, som tilhører rederiet Royal Caribbean, er flagget i Nassau på Bahamas, og det er ikke akkurat en liten ferge vi snakker om.

Cruiseskipet er 311 met er langt og 49 meter bredt. Totalt veier hun 138 279 tonn. Om bord finnes alt fra en italiensk restaurant med Jamie Olivers signatur, surfesimulator og basseng til egenproduserte show og mye mer.

Med to roterende propeller som kan vris 360 grader, en fast propell og fire baugpropeller cruiser Mariner mellom spennende havner over hele verden. De seks motorene, som er konstruert av finske Wärtsilä, har en total kraft på 75 600 kW og en maksfart på 22,8 knop.  I tillegg til det kraftige maskineriet har Mariner besetningskapasitet på 1213 og de kan ønske velkommen til 3807 gjester.

På broen er Louise inkludert i et team med kapteinen som har et overordnet ansvar for alt om bord, en besetningskaptein som er ansvarlig for den daglige driften samt en overstyrmann, fire førstestyrmenn og tre andrestyrmenn. Som styrmenn har de ansvar for brann- og livredningsutstyret samt for navigasjon.

”Jeg har ansvar for livredningsutstyret om bord, blant annet livbåtene, livbøyer og redningsvester. I tillegg organiserer jeg livbåtdemonstrasjonene. Vi er på vakt åtte timer om dagen.”

En av styrmannens viktigste ansvar er å sikre livredningsutstyret.

I dag er Lovisa den eneste kvinnen på broen.

”Det er naturligvis litt trist, men det blir heldigvis mer og mer likestilt, også i cruisebransjen.”

Selvfølgelig er det flere kvinner som jobber i restaurantene, spaavdelingen og andre fasiliteter som finnes om bord. Men at det er så få kvinner på broen, i maskinrommet og blant matrosene opplever hun av og til som frustrerende. Ved flere tilfeller har Lovisa blitt møtt med skepsis, noe som hennes mannlige kolleger slipper.

”Det er kjipt, men jeg står på og viser at jeg fortjener å være her, selv om det noen ganger har vært slitsom å måtte jobbe mer enn alle andre for å bli tatt på alvor.”

Men totalt sett synes hun at cruiseindustrien utvikler seg mye nå, og det er ofte diskusjon om likestilling om bord.
”Jeg synes det er et ekstremt viktig spørsmål, naturligvis, men også fordi jeg jobber med mennesker fra hele verden som ofte har et helt annet syn på det. Det er interessant helt til jeg blir ordentlig sint, hehe.”

Kl. 05 har er også kapteinen, besetningskapteinen og sjefsoffiseren våken og teamet kjører en briefing sammen. Når losen kommer om bord ved 06-tiden er tiden inne for å styre inn i havnen. Da er det mange på broen samtidig. Alle som er der er en førstestyrmann, en andrestyrmann, kapteinen, besetningskapteinen, overstyrmann, to matroser, en elev og losen på broen – alle med sitt ansvarsområde.

”Mitt ansvarsområde er vanligvis å holde oversikt over posisjonen, sjøkartet samt å svare på alarmer. Eller så får jeg styre båten, og det er det jeg synes er det morsomste.”

For øyeblikket har Mariner of the Seas base i Singapore. Derfra cruiser hun til ulike havner i Thailand og Malaysia. I sommerhalvåret gikk de fra Shanghai til Japan og Sør-Korea. I april går ruten via India, Suezkanalen, Middelhavet til Miami. Derfra drar Mariner på ulike cruise i Karibia.

Hvis hun skulle valgt et cruise selv hadde Lovisa valgt Karibia eller Middelhavet.

”Det er enkelt å komme seg rundt der, og alle havnene er koselige og lett tilgjengelige.”

Når det gjelder favoritthavner er det først og fremst Mexico og Japan som gjelder.

”I fjor var jeg i Cozumel, Mexico. Vi var en gjeng som gikk i land og kjørte rundt øya, snorklet og spiste mye god meksikansk mat. Det var en fantastisk dag! Vi går også til Nagasaki, som jeg også liker. Det er morsomt å styre inn mot havnen der, og det er en by med mye historie, kultur og god mat. At maten i Nagasaki er god, gjør det enda bedre.

Når skipet har lagt til i havnen får Lovisa tid til å spise frokoster og deretter går de gjennom ulike treningsmomenter og øvelser. Hvis de er ute til havs har hun fem timers vakt på broen om morgenen. Lovisa kontrollerer deretter livbåtene og sikrer at det har rett utstyr og at de fungerer som de skal.

”Hvis vi legger til kai pleier jeg å gå i land med en kollega og spise lunsj, eller går jeg ofte til treningsrommet og sover en stund før ettermiddagsvakten begynner kl. 15.30. Jeg er ferdig på jobb kl. 18.30, og da spiser jeg middag og går og legger meg.”

Det kan bli lange og mange dager til havs med mye ansvar. Akkurat nå er det 14 uker om bord og 14 uker hjemme for Lovisa.

Noen dager er selvfølgelig tyngre enn andre, og av og til er det vanskelig å være så langt hjemmefra.

”Da pleier jeg å gå i land med en kompis. Det pleier å være lettere å komme tilbake igjen da. Og denne gangen har jeg ikke hatt hjemlengsel i det hele tatt, med unntak julaften og nyttårsaften da jeg snakket med familien min.

Takket være en arbeidsplass der hun virkelig trives, er ikke hjemlengselen så stor de 14 ukene hun jobber til havs.

Det er ikke bare skipets gjester som har det gøy om bord. Det arrangeres også aktiviteter for besetningen, og av og til går de ut og spiser på en av de mange restaurantene.

”Vi har en hel de show om bord, og det er jo ekstra morsomt når man kjenner dem som står på scenen.”

Men selv ikke de flotteste showene kan overgå det morsomste jeg vet – manøvrering i havnene!

Å bli styrmann er kanskje ikke det første man tenker at man skal bli. Lovisa fikk idéen da hun kjente en som studerte for å bli sjøkaptein eller tilsvarende innen militæret.

”Det som til slutt avgjorde saken for meg var nok først og fremst at jeg var en rastløs 19-åring som ville se verden.”

Det eneste hun hadde av båterfaring var båtturen ut til familiens sommersted som ligger på en øy ved Höga Kusten. Når hun fylte 15 begynte hun på Sjövärnskårens ungdomsutdannelse. Utdannelsen var en sommerleir der Lovisa fikk ro, kjøre og seile båter.

”De første to årene tror jeg nok at jeg var der mest fordi jeg likte alle vennene mine der. Men det tredje året, da vi fikk begynne å kjøre større fartøy, var det noe som falt på plass inni meg.

Følelsen hun fik da, er den samme som hun nå får hver gang hun styrer Mariner of the Seas inn og ut av havnene.

”Det er en blanding mellom nærvøsitet og spenneing, og en følelse av å være uovervinnelig. I dag er jeg så glad for at jeg ikke hørte på alle som syntes at det var en utdannelse som ikke ville passe for meg. Jeg elsker hver dag på jobb!”

Og hvis de som jobber om bord elsker hver dag på jobb, er det nok heller ikke vanskelig å elske hver dag på et cruise for en gjest. Hvis det frister med en ferie til sjøs, kan du se alle cruisene TUI tilbyr her »

Foto: Alle bildene er tatt av Lovisa Forssberg.