Inspiration
9 tips til hvordan du unngår jetlag på reisen

9 tips til hvordan du unngår jetlag på reisen

2017-10-13

Når du skal reise langt, og gjennom flere tidssoner, er det ikke uvanlig at du opplever å få "jetlag". Dette er kroppen sin måte å reagere på, når døgnrytmen vår blir forstyrret. For å hjelpe deg å redusere de typiske jetlag-symptomene, og holde energien på et stå-på-henda-på-stranda-nivå, gir vi deg våre best tips til hvordan du kan unngå jetlag når du er ute og reiser.

Hvorfor får vi jetlag?

Når du reiser langt øst- eller vestover på kort tid, blir kroppens døgnrytme satt ut av spill. Dette skjer fordi du enten «får» eller «mister» antall timer i døgnet, på grunn av forskjellene mellom tidssonene. Jegtlag er rett og slett et resultat av at kroppens indre klokke ikke klarer å omstille seg etter den nye tidssonen du er i. Du kan oppleve et generelt ubehag i kroppen, men også følelsen av å være veldig trøtt og ha dårlig matlyst. Det er heller ikke uvanlig at du husker dårligere, eller at konsentrasjonsnivået ikke er helt på topp.

Er det verst å reise øst- eller vestover?

Reiser du mot øst, vil du miste antall timer i døgnet, og det fører ofte til at du legger deg for «tidlig». Dette er en av årsakene til at de fleste synes det er mest utfordrende å håndtere jetlag når de drar østover. Vender du nesa mot vest derimot, er det enklere for kroppen å forlenge den daglige døgnrytmen sin, fordi du reiser i samme retning som sollyset. Det er som regel lettere å forlenge døgnet, enn å forkorte det.

Hvor lenge varer jetlag?

Hvordan og hvor lenge vi blir påvirket av jetlag, varierer fra person til person. Et felles utgangspunkt er imidlertid at jetlag vanligvis varer i én dag per tidssone du reiser i. Derfor kan det, i verste fall, ta noen uker for kroppen å bli vant til en ny døgnrytme.

Jetlag er som regel verst for dem som er vant til å sprette opp tidlig om morgenen, ettersom de ofte har en kortere døgnrytme enn de typiske «nattuglene», som har lettere for å holde seg våkne. Mange opplever også at jetlag kan føles verre jo eldre man blir.

Våre 9 tips til hvordan du unngår jetlag

Her er våre tips til hvordan du kan forebygge og overvinne jetlag-symptomene raskest mulig.

  1. Still klokka etter den tidssonen du skal reise til, når du går om bord i flyet. Da vil du ha muligheten til å tilpasse deg den nye tidssonen på kortere tid. Prøv å forholde deg til den nye tiden, og sov når det er natt på destinasjonen du skal til.

  2. Pass på å få i deg nok væske. Dehydrering kan nemlig forsterke jetlag-symptomene.

  3. Hvis du ankommer sent på kvelden, er det lurt å holde seg unna koffein de siste timene av flyturen. Da blir det forhåpentligvis også enklere for deg å sovne.

  4. Ta med deg ørepropper og sovemaske på flyet, slik at du ikke blir forstyrret under søvnen.

  5. Opphold deg så mye som mulig i dagslys, etter at du har landet. Skiftet mellom dag og natt har stor innvirkning på kroppen, og derfor kan det være lurt å sørge for at det er mørkt når du skal sove.

  6. Følg den lokale døgnrytmen så godt du kan, både når det gjelder måltider og søvn. Ikke legg deg for tidlig de første dagene av ferien, selv om du føler deg trøtt. Det fører som oftest bare til at du våkner relativt tidlig, og ikke legger deg sent nok neste kveld heller.

  7. Reiser du gjennom veldig mange tidssoner, kan det være en god idé å tilpasse seg den nye tidssonen før du reiser. Det kan du gjøre ved å legge deg tidligere eller senere enn hva du vanligvis gjør.

  8. Forsøk å spise sunt og variert, sov godt og hold deg i aktivitet. Jo bedre form du er i, desto bedre takler du jetlag og stresset som en lang reise kan gi deg.

  9. Prøv å være uthvilt når du skal reise langt. Selv om reisefeberen kan ødelegge for nettopp dét, er det viktig å få en god natts søvn før du drar i vei.

Med disse 9 rådene i bagasjen, håper vi at du får en litt behageligere reise og kan nyte drømmeferien din til det fulle. Hvis du fikk lyst til å dra på en solfylt ferie, bør du ta en titt på våre vinterreiser.