Bestillingsrelaterte spørsmål

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene.

Andre spørsmål

Hva er flypassasjeravgift?

Fra 1. juli 2022 vil flyginger igjen være avgiftsbelagt. Dette innebærer at flyginger som påbegynnes 1. juli 2022 eller senere, vil være avgiftspliktige. Det er uten betydning for avgiftsplikten når flybilletten ble solgt. 

Alle kommersielle flyreiser fra Norsk Lufthavn belastes en avgift. Flypassasjeravgiften utgjør 80,- i Europa og 214,- utenfor Europa

Hva går disse pengene til?

Avgiften er vedtatt av Stortinget som en del av budsjettavtalen for 2022.

Hvem gjelder denne avgiften for?

Flypassasjeravgiften gjelder alle kommersielle flyvninger fra Norge, og kun én vei. Barn under 2 år er unntatt fra avgiften. 

Hva skjer dersom jeg ikke ønsker å betale denne avgiften?

Vi som reisearrangør er pliktig å følge de bestemmelser som gjelder vårt virke, denne avgiften er et eksempel på det. I våre reisevilkår informerer vi om mulighet for prisjustering. Dette ekstrabeløpet regnes som en del av prisen for hele reisen, du er derfor pliktig å betale avgiften for å få utstedt din billett. Med andre ord, dersom avgiften ikke betales innen forfall er ikke billetten din gyldig.

Hva tjener dere på dette?

Beløpet går uavkortet til Staten. Vi tjener ingenting på dette. Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2022. Stortinget vedtok både sats og fritak.

Hva er flytillegg?

Flytillegg er et tillegg for en bedre flyklasse enn standard. Tillegget kan variere avhengig av avreisedato. Du finner aktuell pris og mulighet for å bestille en oppgradert flyklasse i bestillingsdialogen. 

Hvem kan gjøre endringer i en eksisterende bestilling?

 Endringer, tillvalg, og avbestilling kan bare gjøres av den som er juridisk ansvarlig for bestillingen. Du kan endre tilvalg ved å logge inn på myTUI, men om du ønsker å endre avreisedato, reiselengde eller hotell må dette gjøres via våre reisekonsulenter. For at vi skal kunne hjelpe deg så effektivt som mulig ber vi deg ha bestillingsnummeret klart når du kontakter oss. Kontaktinformasjon til kundeservice finner du her. 

Hvordan arbeider TUI for en mer bærekraftig verden?

TUI-gruppen er en av verdens ledende reisearrangører, og for oss betyr dette at vi har et unikt ansvar. Vår rolle i å drive bærekraftig turisme er å hjelpe våre leverandører og kunder til å bli bedre, men også å påvirke hele vår bransje mot en mer bærekraftig arbeidsform.

TUI sitter blant annet i styret for Global Sustainable Tourism Council (GSTC), og vi samarbeider med skoler, lokale og nasjonale myndigheter, frivillige organisasjoner og bransjeorganisasjoner for å støtte og utvikle mer bærekraftig turisme. I tillegg støtter vi forskning og gjennomfører egne studier sammen med industriaktører på ulike felt.

Klimakompensering betyr at klimagassutslipp ett sted forminskes et annet sted. Dette gjøres ved å støtte et eller flere prosjekter som reduserer klimagassutslipp. I TUI Nordic har vi valgt å investere i prosjekter som utvinner energi fra solkraft, vind, vann og biogass i India, Thailand og Vietnam. Dette er steder der energien ellers ville blitt utvunnet fra eksempelvis kull, noe som fører til økte utslipp. Prosjektene vi støtter bidrar også til sosioøkonomisk utvikling som utdannelse, jobbmuligheter og investering i lokal infrastruktur. Les mer om klimakompensasjon her.

Les mer om vårt arbeid for en mer bærekraftig verden her. Ønsker du å bo på et bærekraftsertifisert hotell, les mer her.

Hvordan bekrefter jeg min bestilling?

For å bekrefte din bestilling logger du inn på myTUI  og legger inn depositumsbetalingen. Gjennom å betale reisen godkjenner du avtalen på din bestilte reise.

Hver nøye og sjekk at bestillingen er riktig. Se om det er riktig reiselengde, utreisedato, rom og riktig navn. 

Hvordan bestiller jeg en kombinasjonsreise?

Vi tilbyr kombinasjonsreiser under vintersesongen til Thailand og Mexico. Du kan finne våre kombinasjonsreiser og muligheter for vinteren her, samt lese om våre kombinasjonstips for Thailand og hvordan man bestiller denne type reise. 

Som det ser ut nå kommer vi ikke tilby kombinasjonsreiser sommeren 2024.

Hvis du ønsker hjelp med reiseforslag eller bestilling er du alltid velkommen til å kontakte oss. Du finner våre kontaktopplysninger og åpningstider her. 

Hvordan bestiller jeg en reise til et barn som enda ikke er født?

Dersom du ønsker å legge inn bestilling på et barn som enda ikke er født, anbefaler vi å legge inn navnet som "Baby nordmann" og forventet terim som fødselsdato. Det er deres eget ansvar at opplysningene på billetten er korrekt, det er derfor viktig at dere tar kontakt med oss for å oppdatere opplysningene så snart de foreligger.

Ved bestilling av pakkereise med rutefly, kan ikke barnet legges inn i bestillningen før den har fått eget navn.

Hvordan bytter jeg hotell eller endrer reisen min?

Har du allerede bestilt en reise, men ønsker å endre hotell, dato eller reisemål ber vi deg kontakte vår kundeservice. Ha gjerne bestillingsnummer tilgjengelig når du ringer til oss. Mer informasjon om endringsgebyr for pakkereiser finner du her.

Hvis du vil endre tilvalg på din bestilte reise kan du gjøre dette ved å logge inn på myTUI. 

Hvordan endrer jeg kontaktopplysninger i min bestilling?

På visse bestillinger er det mulig å endre kontaktopplysninger på myTUI. Sjekk gjerne om du kan gjennomføre endringen under overskriften «reisende». Du er også varmt velkommen å kontakte oss på chat eller telefon. 

Hvordan får jeg bestillingsbekreftelsen?

Har du bestilt en reise og har valgt onlinebillett får du en bekreftelse tilsendt på e-post i løpet av kort tid etter bestilling. Husk å gi oss beskjed dersom du får ny e-postadresse. 

Har du valgt å få billetten tilsendt i posten vil også bestillingsbekreftelsen bli tilsendt bostedsadressen oppgitt ved bestilling.

Billett/bestillingsbekreftelse kan også skrives ut fra myTUI. 

Hvordan gjør jeg en navnendring?

Hvis ditt fornavn eller etternavn har blitt feilstavet må du ta kontakt med kundeservice.

Pakkereiser med charterfly

For deg som har bestilt TUIs endrings- og avbestillingsbeskyttelse vil endring og korrigering av navn være kostnadsfritt, så lenge det endres senest 48 timer før avreise.

For øvrige vil navnendring ha en kostnad på 500,- pr person og feilstavet navn en kostnad på 195,- pr person

Pakkereiser med rutefly

Er din reise bestilt med rutefly er det ikke sikkert at det er mulig å gjennomføre en navneendring. De ulike flyselskapene vil alltid ta en kostnad for å gjøre endringer, prisen vil variere ut i fra hvilket selskap det er. Kontakt kundeservice så undersøker vi om endringen er mulig og eventuell kostnad. 

Les mer om våre serviceavgifter her

Hvordan logger jeg inn på myTUI?

Du logger inn på myTUI på våre nettsider ved hjelp av e-postadresse og ditt personlig valgte passord. Hvis du ikke har opprettet en konto tidligere trykker du på opprett konto. Hvis du har glemt ditt passord kan du klikke på glemt passord og tilbakestille dette.

På myTUI kan du se din bestilte reise, gjennomføre en betaling, legge til tilvalg, og skrive ut din billett (tidligst 25 dager før avreise).

Hvordan vet jeg at min bestilling har blitt gjennomført?

 ​​​​Når du bekrefter bestillingen får du et bestillingsnummer, som er din garanti på at bestillingen er gjennomført. Innen kort tid mottar du en bestillingsbekreftelse på e-post hvis du har oppgitt en e-postadresse på din bestilling. Hvis du har valgt å få reisedokumenter per post, så vil du motta en bekreftelse i posten innen 2-4 dager. 

Husk å noter bestillingsnummeret du får på skjermen, i tilfelle det oppstår en feil i e-post/post adressen og bekreftelsen ikke kommer frem.

Bestillingsnummeret er nødvendig når du skal kontakte oss vedrørende din bestilling, da vi tar hensyn til våre kundenes personvern. 

Vær oppmerksom på at bestillingen din først er bekreftet når du har betalt depositumet. Hvis betalingen ikke er utført i tide, vil bestillingen din bli kansellert automatisk.

Hvorfor endrer prisen seg?

TUI opererer på lik linje med resten av reisebransjen med «flytende priser». Tilbud og etterspørsel i markedet vil kontinuerlig påvirke om prisene blir justert opp eller ned. Våre nettsider vil alltid vise aktuelle priser, tilbud og rabatter.

Vi tar imidlertid ikke ansvar for at eksterne nettsider som publiserer vår reiser, til enhver tid er oppdatert.

Hvor finner jeg informasjon om bryllupsreiser?

  Les mer og finn den perfekte bryllupsreisen her

Jeg finner ikke mitt bestillingsnummer, hva gjør jeg?

Bestillingsnummret består av 7 eller 8 siffer. Du finner det på bekreftelsen du har mottatt på e-post.

Dersom du har mistet ditt bestillingsnummer ber vi deg ta kontakt med vår kundeservice på telefon. Av personvernhensyn utleverer vi ikke bestillingsnummer over telefon, men ved hjelp av opplysninger fra deg har vi muligheten til å søke opp bestillingen. Dersom vi finner den kan vi sende en ny bestillingsbekreftelse til e-post eller i posten til samme adresse oppgitt ved bestillingsøyeblikket. Hvordan du får tilsendt en kopi av bestillingsbekreftelsen varierer ut i fra om du har valgt onlinebillett eller billett i posten.

Jeg har flere etternavn, hvordan skal jeg skrive dem inn i bestillingen?

Det er viktig at navnene du har oppgitt stemmer overens med det som står i passet. Dette betyr at du må angi riktig for- og etternavn. 

Eksempel:
En reisende heter Ola Nordmann Hansen - Ola bruker ikke Hansen i det daglige, men kaller seg Ola Nordmann. Blir dette navnet utelatt ved bestilling vil det kunne oppstå problemer med hensyn til utstedelse av billetter og fremvisning av pass. Det korrekte i dette tilfellet vil være Ola Nordmann Hansen. 

Hvis navnet ditt er lengre enn hva som passer på vår side, ber vi deg om å kontakte oss på telefon for bestilling. 

Kan jeg legge inn et ønske til hotellet?

 ​​​​​Selvfølgelig kan vi legge inn ønsker på deres bestilling. Har du spesielle ønsker om å bo ved siden av et annet reisefølge, etasje eller andre romspesifikasjoner ber vi deg om å ta kontakt med oss. 

Vi kan ikke garantere at ønskemål blir oppfylt, men hotellet gjør sitt ytterste for å imøtekomme alle ønsker og forespørsler. Vi kan dessverre ikke gi forhåndssvar på ønsker.

Kan jeg reise på skiferie med TUI?

Ja, vi tilbyr skireiser til mindre og større skisteder. Bli kjent med våre skidestinasjoner her.

Når du bestiller en skiferie hos oss på TUI er fly, hotell og transfer inkludert. Les mer om hvordan det fungerer med skiutstyr, heiskort osv her.

Kategorier

Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på

Fant du ikke svaret?

Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.

Kontakt oss