Hvordan fungerer det å reise med allergi?
Å reise med allergi eller matintoleranse
Matallergier er ikke like vanlig på alle reisemål som det er her i Norge, og spesialmat uten gluten eller laktose kan derfor være vanskelig å få tak i. På de hotellene vi samarbeider med, og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet kan det derfor være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg det han/hun er allergisk mot. Noen hoteller kan riktignok tilby noe glutenfri kost, men dette inkluderer ikke alltid brød.
Vi som reisearrangør har ytterst lite påvirkning på matlagningsmetoder, og utvalg av spesialmat på de hotell vi samarbeider med verden over. Vi anbefaler folk med allergi å være ekstra forsiktig og observant ved bestilling av mat, og å stille spørsmål ved hvordan den er tilberedt.
Oppgi alltid at du ønsker spesialmat. Informer også hotellet om allergi ved ankomst, slik at de kan ordne et møte med de ansatte i restauranten som i sin tur kan gå gjennom matutvalget med deg. På Norsk Cøliaki Forenings nettsider finner du råd og enkle tekster med oversettelser du kan ta med deg på reisen.
TUI Blue Village og TUI Blue for Families
På våre TUI Blue Village og TUI Blue For Families hotell, kan vi servere spesialmat til en viss grad. Det gjelder først og fremst kunder med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. På noen av våre TUI Blue Village og TUI Blue For Families hotell kommer du til å få et allergiskjema som du fyller ut ved ankomst i resepsjonen. Vi anbefaler at kunder med særskilte behov tar kontakt med våres guider via TUI-appen to uker før avreise, for å få avklart om hva som gjelder for akkurat ditt hotell og reisemål.
Flere spørsmål om Måltider
- Hva er inkludert i måltidene? Se mer informasjon
- Hvor lenge gjelder måltidspakken? Se mer informasjon
Fant du ikke svaret?
Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.