Hotellinformasjon

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene.

Andre spørsmål

Hvordan fungerer inn- og utsjekking på hotellet?

Innsjekk

Når du ankommer reisemålet på en formiddag eller tidlig ettermiddag er det ikke alltid at rommene er klare for bruk.

Hotellrommene er normalt sett ikke klare før kl 15.00, men det varierer fra hotell til hotell. På visse reisemål for du tilgang til rommet/leiligheten først kl 17.00. 

Visse hotell med høyere standard krever ofte et depositum ved innsjekking.

Utsjekk

Ifølge internasjonale bestemmelser skal rom/leiligheter forlates senest kl.12.00 ved avreise. Dette gjelder også om hjemreisen er om kvelden/natten. 

Ikke alle hotell har tilgang til låst bagasjerom i forbindelse med utsjekking ved sen avreise, men ofte har hotellet ett eller flere rom som kan disponeres felles av hjemreisende for skifting av klær, hvile og dusj. Ønsker du å ha rommet ditt lenger kan du kontakte resepsjonen. Ved ledig kapasitet kan de tilby dette mot en ekstra kostnad. I slike tilfeller betaler du direkte til resepsjonen. 

Husk at viss du oppbevarer passet i resepsjonen er du selv ansvarlig for å få det med deg ved avreise.

Les mer her.

Er røyking tillatt på hotellet?

Reglene for røyking vil variere fra hotell til hotell. Flere hoteller er røykfrie og tillater kun røyking på anviste områder.

Det er som regel alltid forbudt å røyke innendørs, både i rommet/leiligheten, resepsjonen og på eventuelle restauranter. Noen hotell tillater heller ikke røyking på balkongen/terrassen. Det kan også være hoteller som begrenser røyking på hotellets fellesområder utendørs, som for eksempel ved bassengområde.

Våre hotell følger alltid lokal lovgivning når det gjelder røyking. Hvert enkelt hotell kan ha sin egen røykepolicy, som kan endres på kort varsel. Ønsker du å vite hvilke regler som gjelder for et bestemt hotell anbefaler vi at du kontakter hotellet direkte.

Du finner generell informasjon om fasiliteter og regler på våre hotell her.

Hvordan bedømmes og klassifiseres hotell?

For å gjøre det lettere å bedømme hotell har vi klassifisert hotellene på en skala fra en til fem. T-vurderingen er vår egen vurdering og baserer seg på et totalinntrykk av standard, service, innredning, og fasiliteter på hotellet.

TUIs bedømmelse og klassifisering av hotell og leiligheter sammenligner hoteller som ligger i samme land eller område. Det betyr f.eks. at et hotell i en storby kan ha samme antall T'er, men allikevel ha en enklere standard enn et hotell i en moderne badeby, selv om det ligger i samme land. Vår klassifisering er først og fremst ment som en veileder og må ikke forveksles med den offisielle klassifiseringen i landet der hotellet ligger.

Les mer om TUIs klassifisering her.

Hvordan er ekstrasengene?

Ofte består ekstrasenger av en sofa eller sammenleggbar seng av en betydlig enklere standard enn vanlige senger. Det kan blir trangt i leiligheten/rommet når man benytter ekstrasenger. På visse hotell kan barn (2–11 år) dele ekstraseng. Ekstrasengene kan være både smalere og kortere enn de ordinære sengene.

Informasjonen finner du her.

Trenger jeg å ta med en adapter?

I noen land må man ha adapter for å kunne bruke elektronisk utstyr. Informasjon om adapter er nødvendig for din reise finner du under "fakta" på siden for det reisemålet som du skal til. 

Eksempel: Fig Tree Bay her.

Hva er inkludert i måltidene?

 All inclusive

I All Inclusive inngår vanligvis frokost, lunsj og middag, drikke til måltider, drinker i baren (lokale merker), mellommåltider og snacks. På noen hoteller kan også forskjellige typer aktiviteter være inkludert. 

Halvpensjon

I halvpensjon inngår vanligvis frokost og middag, med mindre annet er spesifisert. Drikke til middag er ikke inkludert. Det er vanligvis middagsbuffet som er inkludert. På noen hoteller er det mulig å fritt velge mellom lunsj og middag.

Helpensjon

I helpensjon inngår vanligvis frokost, lunsj og middag, med mindre annet er spesifisert. Drikke til lunsj og middag er ikke inkludert. 

Du finner mer eksakt informasjon om hva som er inkludert i måltidspakken du har bestilt under faktadelen om hotellet du skal bo på. 

Frokost

Her kan det forekomme store lokale variasjoner. 
Utvalget er sjelden så stort som vi er vant til i Skandinavia. Begrepet frokost refererer til en kontinental frokost med mindre annet er spesifisert: Kaffe eller te, smør, brød og syltetøy. 

Hoteller kan i noen tilfeller kreve ekstra avgift for mat som ikke er inkludert i grunnprisen, f.eks. ferskpresset juice.

Du finner mer informasjon om hva som er inkludert i din måltidpakke under fakta på hotellet du skal bo på. Utvalgte hotell tilbyr halvpensjon plus og helpensjon plus, les mer om hva som inngår under ditt hotell.

Les mer om måltidspakken her.

Hvordan fungerer det å reise med allergi?

Å reise med allergi eller matintoleranse

Matallergier er ikke like vanlig på alle reisemål som det er her i Norge, og spesialmat uten gluten eller laktose kan derfor være vanskelig å få tak i. På de hotellene vi samarbeider med, og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet kan det derfor være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg det han/hun er allergisk mot. Noen hoteller kan riktignok tilby noe glutenfri kost, men dette inkluderer ikke alltid brød.

Vi som reisearrangør har ytterst lite påvirkning på matlagningsmetoder, og utvalg av spesialmat på de hotell vi samarbeider med verden over. Vi anbefaler folk med allergi å være ekstra forsiktig og observant ved bestilling av mat, og å stille spørsmål ved hvordan den er tilberedt.

Oppgi alltid at du ønsker spesialmat. Informer også hotellet om allergi ved ankomst, slik at de kan ordne et møte med de ansatte i restauranten som i sin tur kan gå gjennom matutvalget med deg. På Norsk Cøliaki Forenings nettsider finner du råd og enkle tekster med oversettelser du kan ta med deg på reisen. 

TUI Blue for Families

På våre TUI Blue For Families, kan vi servere spesialmat til en viss grad. Det gjelder først og fremst kunder med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. På noen av våres TUI Blue For Families -hotell kommer du til å få et allergiskjema som du fyller ut ved ankomst i resepsjonen. Vi anbefaler at kunder med særskilte behov tar kontakt med våres guider via TUI-appen to uker før avreise, for å få avklart om hva som gjelder for akkurat ditt hotell og reisemål.

Les mer om reise med allergi her.

Hvor lenge gjelder måltidspakken?

Måltidspakkene som all inclusive, hel- og halvpensjon på våre hoteller kan ha varierende varighet. Det kommer oftest ann på innsjekk og utsjekk tidene på hotellene. Dette kan også være forskjellig på ulike hoteller, vanligvis stopper måltidene etter utsjekk ved 12 tiden.

Alle våre TUI Blue For Families hoteller har måltidspakkene ut hjemreisedagen. 

Hotellmåltider bestiller du sammen med din reise. Vil du legge til eller endre måltidsalternativet i ettertid, kontakt oss. Kontaktinformasjon til kundeservice finner du her. 

Er det luftkondisjonering på hotellet?

For å spare energi må nøkkelkortet som regel stå i holderen på veggen for at strøm og luftkondisjonering skal fungere. Luftkondisjoneringen vil derfor bare fungere når man oppholder seg på  rommet. Hotellet har ofte sentralstyrt luftkondisjonering og benytter den av miljøhensyn kun ved behov.

Enkelte 2- og 3-romsleiligheter har luftkondisjonering kun i soverommet, eller i oppholdsrommet. I mange land er aggregatene av enklere kvalitet og effekten oppfattes mer som svalende enn kjølende. Luftkondisjonering kan være mot en ekstra kostnad og denne betales direkte til hotellet.

Les mer her.

Er parasoll og solstoler inkludert på stranden?

I utgangspunktet er ikke parasoll og solstoler inkludert på stranden. Hvis det er inkludert står det beskrevet i "Hotellfakta" under fanen "For øvrig" på hotellet sin informasjonsside.

Har hotellet bassenghåndkler?

Informasjon om bassenghåndkle finner du under fanen "Hotellfakta" og "For øvrig" på hotellet som du har bestilt. 

Hva skiller et trimrom fra treningsrom?

Vår beskrivelse avtreningsmuligheter under respektive hotell omhandler følgende:

Trimrom: Et enklere lokale for trening uten krav til apparater.

Treningsrom: Et lokale utrustet for trening av hele kroppen med tilgang til apparater og frivekter.

Hva slags strand er det på mitt reisemål?

 Ved å gå inn på "Hotellfakta" på ditt hotell sin informasjonsside kan du finne informasjon om stranden under fanen "Avstand".

Hvilke hotell har rom med direkte utgang til basseng?

Tenk deg å våkne om morgenen og kunne gå rett ned i bassenget fra din egen terrasse. Eller å ha et eget privat basseng og slappe av ved. 

Her finner du våre hotell som tilbyr direkte utgang til basseng eller privat basseng. 

Hvis jeg ikke bestiller rom med spesifisert utsikt, hva får jeg da?

Hvilken utsikt du får er det dessverre vanskelig for oss å svare på, da det er hotellet som deler ut rommene. Har du ikke bestilt spesifisert utsikt kommer utsikten til å være mot hotellets omgivelser eller mot alt annet enn hva som er tilgjengelig å oppgradere til.

Kan vi beholde rommet på avreisedagen?

På enkelte TUI Blue For Families -hotell finnes det mulighet å bestille forlengelse av rommet på avreisedagen, mot en ekstra kostnad. Det er derimot begrenset antall rom som kan forlenges.

Ønsker du å forhåndsbestille forlengelse av rom, må det gjøres før avreise. Du kan gjøre det når du bestiller reisen eller ved å kontakte vår kundeservice. 

Dersom det ikke er mulig å forhåndsbestille på ditt hotell anbefaler vi deg å kontakte resepsjonen på hotellet ved ankomst for å sjekke om dette er mulig å ordne. 

Kategorier

Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på

Fant du ikke svaret?

Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.

Kontakt oss