Funksjonsnedsettelse

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene.

Andre spørsmål

Hvordan bestiller jeg et hotell som er tilpasset for rullestol?

Vi anbefaler at du tar kontakt med våre kundekonsulenter telefon ved bestilling dersom du har behov for et rullestolstilpasset hotell på din reise. Vi har som regel mer informasjon om hotellene, som dørbredde, eventuelle ramper og lignende. 

Hver oppmerksom på at vårt personale ikke alltid har kapasitet til å yte assistanse ved for eksempel bæring av bagasje osv. Du må være i stand til å klare deg selv, eller ha med en ledsager. 

Les mer her for viktig informasjon vedrørende funksjonshemmede på reise.

Hvordan fungerer det å reise med funksjonsnedsettelse?

Det er et mål for oss at alle som reiser med TUI skal få en så vellykket ferie som mulig. For å oppnå dette er det veldig viktig at vi ved bestillingsøyeblikket for kjennskap til hvilke krav din funksjonsnedsettelse har for å få en velfungerende ferie. Tilgjengeligheten for funksjonshemmede varierer veldig mellom ulike reisemål. Det er derfor dessverre vanskelig å få den samme standard og tilpasning vi har hjemme på reisemålet.

Mange hotell tilbyr tilpasset rom etter forespørsel fra oss. Vi anbefaler derfor å ta kontakt med oss slik at vi kan undersøke tilgjengeligheten. Reisende som er avhengig av rullestol må kontakte oss før avreise slik at vi får organsiert assistanse på flyplassen. 

Sammenleggbare manuelle rullestoler kan medbringes med våre transferbusser på reisemålet. Vi gjør deg oppmerksom på at vi dessverre ikke har informasjonen om bussens høyde og bredde på forhånd. Alle passasjerer må selv sørge for å komme seg inn og ut av bussen med hjelp av medreisende. Guidene våre på destinasjonen kan ikke være behjelpelige med å løfte eller bære en person med nedsatt funksjonsevne ombord i bussen på grunn av skaderisikoen. 

Les mer her.

Kan jeg få assistanse på flyplassen?

Trenger du assistanse på flyplassen eller har med deg noen form for hjelpemiddel, f.eks. rullestol eller rullator, må dette meldes til oss direkte. 

Det finnes tre typer av assistanse på flyplassen som kan bestilles via vårt kundesenter.

  • Kan gå korte strekninger
  • Kan ikke gå i trapper
  • Kan ikke gå i det hele tatt

Passasjerer som ikke kan gå må ha med en ledsager som kan hjelpe til. Din egen rullestol legges igjen ved innsjekk og alle som har bestilt assistanse får dette fra innsjekkingsskranken. Personalet på den respektive flyplass hjelper til med om bord- og avstigning på flyet.

Pakkereise med charterfly

Du kan bestille assistanse på flyplassen når du bestiller din reise. Har du allerede bestilt en reise kan du bestille assistanse på myTUI eller ved å kontakte vår kundeservice.

Pakkereise med rutefly

Ta kontakt med våres kundeservice for å bestille assistanse på flyplassen.

I nedenstående lenke kan du lese mer om hva som gjelder for ditt flyselskap. Les mer.

Kan jeg ta med en elektrisk rullestol om bord på flyet?

Mange flyselskaper kan kun ta med et begrenset antall elektriske rullestoler per flyvning på grunn av vekt og plassbegrensninger. For at vi skal kunne bestille plass til din elektriske rullestol trenger vi informasjon om rullestolens modell, vekt og mål

Du får gjerne fylle ut skjemaet her, så kontakter vi flyselskapet og håndterer din forespørsel. 

Hvis du ønsker å reservere sete på flyet ber vi deg kontakte det aktuelle flyselskapet. Sikkerhetsregler gjør dessverre at ikke alle seter er tilgjengelige for reservasjon. Det er for eksempel ikke mulig å reservere sitteplass ved nødutgangen. Du kan lese mere om de ulike flyselskapene her.

Det er internasjonale sikkerhetsregler som regulerer hvor mange med funksjonsnedsettelse som kan reise med samme fly. Som reisende er det derfor viktig at du informerer TUI om din funksjonshindring. På flyet regnes en passasjer som funksjonsnedsatt om han/hun ikke kan ta seg raskt til en nødutgang uten hjelp, selv om man har med egen ledsager.

Har du ytterlige spørsmål er du alltid velkommen til å kontakte vår kundeservice. 

Kategorier

Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på

Fant du ikke svaret?

Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.

Kontakt oss