Aktuelt

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene.

Andre spørsmål

Flyr TUI fly med Boeing 737 MAX 9?

Flyselskapet vårt TUI fly Nordic har ikke Boeing 737 MAX 9-fly i flåten.

Passasjerenes sikkerhet er TUIs høyeste prioritet. Vi følger alltid anbefalingene fra flyprodusentene og luftfartsmyndighetene, inkludert EASA i Europa og FAA i USA.

Hva bør jeg vite om Covid-19 i forhold til reisen min?

Her har vi samlet generell informasjon om hva du bør vite som reisende i forhold til koronaviruset.

Er en Covid-19 test et krav for reisen min?
Flere land har lettet på innreiserestriksjonene eller fjernet dem helt. Dette gjør det enklere som deg som vil reise. Reglene vil variere fra land til land. Les mer om hva som gjelder for ditt reisemål her.

Hva gjør jeg hvis jeg får covid-19 før eller under reisen?
Her finner du informasjon om hva som gjelder dersom du blir syk før avreise eller på reisemålet.

Hva er koronasertifikat?
Et koronasertifikat dokumenterer at du er vaksinert, har nylig hatt koronasykdom eller har en nylig negativ test. Det kan være nødvendig å medbringe koronasertifikatet når du reiser, men dette er opp til hver enkelt destinasjon. Det er ditt ansvar som reisene å vite hvilke regler som gjelder for ditt reisemål.
Du kan hente ditt koronasertifikat og lese mer her.

Hva gjelder hvis reisen blir innstilt?

 Hvis din reise skulle bli innstilt kommer vi til å kontakte deg direkte, du trenger derfor ikke å kontakte oss.

Om du reise skulle bli innstilt kan du føle deg trygg med at vi tilbyr kostnadsfri endring av reisen eller avbestilling med full tilbakebetaling. Les mer her

Det kan være flere grunner til at vi må endre eller kansellere en reise. Det kan være endring i innreisekravene fra våre destinasjoner, eller nye reiseråd fra Utenriksdepartementets, som kan resultere i at vi må endre vårt flyprogram. Vi følger alltid UDs reiseråd. Les aktuell informasjon om reiseråd her

Hva gjør jeg hvis jeg blir syk før eller under reisen?

 ​​​​​Her finner du informasjon om hva som gjelder hvis du blir syk før avreise eller på reisemålet. 

Tenk også på at det er viktig å ha en pålitlig reiseforsikring når du reiser. Vår total- og ekstraforsikring har unike fordeler som for eksempel, en helt ny reise hvis du blir syk og sengeliggende mer en halve reisen. Dette inkluderer diagnose av epedemi eller pandemisk sykdom som Covid-19. Les mer om Allianz reiseforsikring her. 

Hva skal jeg tenke på om jeg skal ut å reise akkurat nå?

Vi følger nøye med på situasjonen på alle våre destinasjoner, og du kan være sikker på at vi kontakter deg dersom det skjer endringer eller noe uventet.

Mange land har fjernet alle restriksjoner knyttet til covid-19, noe som gjør det mye enklere for deg å reise. Innreisekravene vil variere ut i fra hvilket reisemål du skal reise til og kan endres på kort varsel, det er derfor viktig at du holder deg oppdatert med hva som gjelder for deg.

Nedenfor har vi listet noen punkter som er viktig å tenke på om du skal reise med oss:

-Pass og Visum: Forsikre deg i god tid før avreise at ditt pass fortsatt er gyldig for ditt reisemål. Her kan du lese mer om hvor lenge ditt pass må være gyldig og om du trenger et visum for ditt reisemål.

-Reiseforsikring: Det er viktig å ha en dekkende reiseforsikring. Les mer her om vår reiseforsikring gjennom Allianz, som du kan bestille sammen med din reise.

-Innreisekrav: Noen reisemål kan fortsatt kreve gyldig koronasertifikat for vaksinasjon, negativ test eller friskmelding fra Covid-19. Det finnes også land som krever innreiseskjema fra alle reisende. Les mer her for hva som gjelder på de ulike reisemålene.

Hvilke innreiseregler gjelder for mitt reisemål? Kreves innreiseskjema?

 ​​​​​​Flere land har lettet på sine restriksjoner eller tatt bort sine innreisekrav. Dette gjør det mye lettere for deg som skal ut å reise. Innreisekravene vil variere ut i fra hvilket reisemål du skal reise til. 

Flere reisemål krever et gyldig koronasertifikat, som viser om du er fullvaksinert, om du nylig har gjennomgått koronasykdom og om du har en nylig negativ koronatest. Visse reisemål krever også at du fyller ut et innreiseskjema med informasjon om eksempelvis, hvor du skal bo, dine kontaktopplysninger, samt informasjon om test/vaksinasjonsstatus.

Klikk her for å se hvilke innreiseregler og innreiseskjema som gjelder på våre charter destinasjoner >>. 

Hvis du har bestilt din reise med rutefly og ditt reisemål ikke finnes i linken ovenfor, henviser vi til UD's reiseinformasjon for innreiseregler og restriksjoner for ditt resemål.

Hvordan kan økende drivstoffpriser påvirke min reise?

Har du allerede bestilt en pakkereise vil ikke prisen bli påvirket av de økende drivstoffkostnadene. Du vil være beskyttet av en prisgaranti, som er en garanti mot drivstoff- og valutatillegg. Du kan lese mer i våre reisevilkår under pkt 3.

Når du bestiller din reise og betaler depositumet vil Prisgarantien automatisk tre i kraft. Ved bestilling av pakkereiser med rutefly vil prisgarantien tre i kraft etter at du har betalt hele restbeløpet.

Det er foreløpig vanskelig å svare på om prisene vil bli påvirket i fremtiden, men har du allerede bestilt en pakkereise trenger du ikke å bekymre deg.

Hvordan påvirkes min reise av situasjonen i Ukraina?

Hvordan påvirkes min reise av situasjonen i Ukraina?

Sikkerheten til våre kunder er vår største prioritet. Vi følger alltid anbefalinger fra lokale myndigheter og utenriksdepartementet. Vårt flyselskap trafikkerer ikke over risikoområder. Vi følger situasjonen nøye til enhver tid og du vil bli informert om din reise blir berørt.  

Hvordan får jeg informasjon om min reise blir berørt?

Skulle din reise bli berørt, kommer vi til å kontakte deg via e-post eller telefon. Kontroller gjerne at du har oppgitt riktig e-postadresse og telefonnummer i din bestilling. Om vi ikke kan gjennomføre reisen, vil du få muligheten til å endre bestillingen din eller alternativt få pengene tilbake.

Flyr TUI over Russland eller Ukraina?

Vårt flyselskap trafikkerer ikke over noen risikoområder.

Hvordan påvirkes TUI som selskap av situasjonen i Ukraina?

TUI Nordic eies av TUI Group. TUI Group blir styrt av en virksomhetsledelse i Tyskland og er et tysk børsnotert selskap. Les mer om TUI Group her.

TUI Group er en av verdens største reisearrangører. Vi er et stabilt og trygt selskap, og som kunde hos oss er du dekket av reisegarantifondet.

Hvor lang leveringstid er det for pass og ID-kort i Norge?

Politiet har nå advart om at det kan være lengre leveringstid for pass og nasjonale ID-kort enn vanlig på grunn av høy etterspørsel og produksjonsproblemer. Alle som planlegger å reise utenlands i sommer oppfordres til å søke om pass snarest, og alle som skal reise innenfor EU/EØS og Sveits kan reise med nasjonalt ID-kort. Det er noe kortere leveringstid for nasjonalt ID-kort. Her er politiets samleside om pass og ID-kort, hvor du også kan bestille time. 

Les mer om pass og visum regler her. Hver oppmerksom på at andre regler kan gjelde for reisende som ikke er norsk statsborger.

Jeg venter på refusjon, hvor lang tid tar det å få pengene tilbake?

 ​​​​​Refusjon for innstilte reiser håndteres innen 5 virkedager fra avbestillingsdato. Vi oppfordrer de av våre kunder som ikke har mottatt refusjon for reiser og som har betalt reisen via bank om å fylle inn sin betalingsinformasjon her.

Dersom du betalte med gavekort, vil du få tilbake et gavekort med tilsvarende beløp.

Har spørsmål om pakkereisens tilleggstjenester og refusjon for setereservasjon, taxfree eller utflukter finner du informasjon nedenfor:

Setereservasjon:
Ta kontakt med flyselskapets kundeservice for refusjon. Vær oppmerksom på at ikke alle flyselskaper tilbyr refusjon for setereservasjon. 

Taxfree:
Hvis du har bestilt taxfree-varer bør du ta kontakt med flyselskapets kundeservice for taxfree. 

Utflukter:
Hvis du har bestilt en utflukt på destinasjonen kan du kansellere denne her. Tenk på at det er utfluktens bestillingsnummer du skal oppgi når du logger inn.

Kategorier

Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på

Fant du ikke svaret?

Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.

Kontakt oss