Ofte stilte spørsmål
Finn svar på ofte stilte spørsmål
Hvordan betaler jeg min reise?
Du kan betale med Vipps, VISA, Mastercard, eller Amex hvis de kommer fra en bank i et EU-land, Norge eller Sveits.
Du kan delbetale din reise med Walley via myTUI eller ved å ringe vår kundeservice. Har du bestilt en pakkereise med rutefly er det dessverre ikke mulig å delbetale reisen.
Frist for betaling avhenger av hvor lenge det er til du skal reise. Du kan lese mer generelt om betaling på vår hjemmeside.
Har du bestilt en pakkereiser med rutefly er det dessverre ikke mulig å delbetale reisen.
Er innsjekket bagasje inkludert i reisens pris?
Pakkereise med charterfly
På alle TUIs charterfly inngår håndbagasje, dersom du vil ta med deg innsjekket bagasje, tilkommer det en ekstra avgift.
Prisen vil variere ut i fra hvilken reise du bestiller og du vil se den aktuelle prisen i bestillingsdialogen. I bestillingsdialogen vil du også få valget om du vil legge til innsjekket bagasje. Har du allerede bestilt en reise kan du legge til innsjekket bagasje via myTUI (senest 2 dager før avreise) eller ring vår kundeservice.
Les mer om bagasjeregler for charterfly.
Pakkereise med rutefly
Hvis du bestiller en pakkereise med rutefly opplyser vi i bestillingsdialogen om hvilke regler som gjelder for innsjekket bagasje for flyselskapet du skal reise med. På visse reiser med rutefly inngår innsjekket bagasje inkludert i prisen, mens hos noen rutefly er det kun håndbagasje som er inkludert. Skulle det ikke være inkludert bestiller du bagasje direkte hos flyselskapet mot en ekstra avgift.
Har du allerede bestilt en reise kan du logge inn på myTUI for å sjekke om bagasje er inkludert i din reise. Du finner informasjon om du forskjellige flyselskapene her.
Må jeg skrive ut billetten?
Reiser du med charterfly og har valgt online-billett må du skrive ut billetten før avreise. Billetten medbringes til innsjekkingen. Du kan skrive ut billetten via myTUI tidligst 25 dager før avreise.
Alternativt kan billetten også vises digitalt. Vi anbefaler i så fall at du lagrer en kopi slik at du kan vise billetten uten å ha tilgang til internett.
Ønsker du å få tilsendt billetten i posten tilkommer en avgift på 150,-, billetten vil bli sendt ca 2 uker før avreise.
Reiser du med rutefly benytter du deg av s.k "electronic tickets". Du kan også skrive ut billetten ved å logge inn på myTUI.
Vær oppmerksom på at bestillingsbekreftelsen kun er en bekreftelse på hva du har bestilt, og kan ikke benyttes som billett.
Hvordan reserverer jeg seter om bord på flyet?
Reiser med charterfly
Har du et ønskemål om hvor du vil sitte på flyet, eller vil du være sikker på at du sitter med reisefølget ditt kan du reservere seter mot en avgift. Setereservasjon kan bestilles hos de fleste flyselskaper og betaling skjer direkte ved bestilling. Du kan reservere seter direkte i TUI-appen, på myTUI eller hos flyselskapet. Les mer om setereservasjon på vår hjemmeside.
Om du ikke har et ønske om favorittsete trenger du ikke reservere seter. Da skjer fordelingen automatisk av flyselskapet som forsøker etter beste evne å plassere passasjerer i samme bestilling i nærheten av hverandre.
OBS! Hvis det er lenge til du skal reise og det ikke er mulig å logge inn å bestille seter kan dette være fordi at salget av tilleggsprodukter ikke har åpnet ennå. Forsøk gjerne igjen på et senere tidspunkt.
Reiser med rutefly
På en del flyvninger har du mulighet til å forhåndsbestille plasser om bord mot en avgift. Som oftest kan du velge sitteplass gratis når du sjekker inn. Logg inn på reiseselskapets hjemmesider for å se hva som gjelder for din reise. Reiser du med Norwegian kan du reservere seter gjennom vår kundeservice.
Informasjon om de forskjellige ruteflyselskapene finner du her.
Hvordan avbestiller jeg min reise?
Hvis du ønsker å avbestille bestillingen din, har du flere muligheter:
1. Logg inn på din myTUI-konto, åpne bestillingen og rull ned til bunnen av siden. I noen tilfeller kan du avbestille direkte herfra.
2. Kontakt vår kundeservice hvis du ikke kan avbestille online.
Vær oppmerksom på at avbestillingsreglene avhenger av bestillingstypen din. Du finner de spesifikke reglene i bestillingsvilkårene dine.
Hvis du ikke har betalt for bestillingen, vil systemet automatisk avbestille den.
Avbestilling av tilvalg
- Tilvalg kjøpt direkte fra flyselskapet (som setereservasjon) må avbestilles hos flyselskapet.
- Utflukter kan avbestilles på vår hjemmeside. Bruk utfluktens bestillingsnummer ved innlogging.
Du finner alle avbestillingsregler i bestillingsvilkårene dine eller på vår hjemmeside.
Hvordan fyller jeg ut ytterligere passopplysninger hvis jeg reiser til Kapp Verde?
Når du reiser til Kapp Verde, må du betale en flyplassavgift som er inkludert i reisens pris. Du må fylle ut passinformasjonen din via “Ekstra passinformasjon” på myTUI minst 10 dager før avreise. Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar knyttet til skjemaet du må fylle ut.
Hva gjør jeg hvis siden "Ekstra passinformasjon" er tom, jeg ser ikke noe skjema?
- Det kan ta opptil 24 timer etter at du har bestilt reisen, før du kan fylle ut passopplysningene dine. Hvis du nylig har bestilt eller ombestilt reisen, kan du prøve igjen senere.
- Hvis du ikke ser skjemaet, kan det også hjelpe å tømme nettleserens cookies og cache. Du kan også prøve å åpne skjemaet med en annen nettleser.
Hvorfor kan jeg ikke lagre passopplysningene mine?
- Du må fylle ut alle feltene i skjemaet for alle reisende før du kan lagre informasjonen.
- Se at alle feltene er fylt ut.
- Datoer (fødselsdato, passets utløpsdato osv.) skal oppgis i det formatet som er angitt i skjemaet (dd-mm-åååå).
Hvordan vet jeg at de utfyllende passopplysningene mine er fylt ut?
- Når du har fylt ut passopplysningene og de er lagret, vises den grønne meldingen "Din informasjon er lagret".
- Du kan kontrollere at opplysningene er fylt ut ved å åpne skjemaet "Ekstra passinformasjon" senere - hvis opplysningene er lagret, vil skjemaet være utfylt. Når det er mindre enn 10 dager igjen til avreise, kan skjemaet ikke lenger åpnes.
- Vi sender deg ikke en separat bekreftelse når du har fylt ut opplysningene dine. Hvis passopplysninger mangler, sender vi deg en påminnelse på SMS/e-post.
Hva gjør jeg hvis det er mindre enn 10 dager til avreise?
- Du kan fylle ut ytterligere passopplysninger via myTUI minst 10 dager før avreise.
- Hvis det er mindre enn 10 dager til avreise og du ikke har fylt ut passopplysningene dine via myTUI, betaler du flyplassavgiften og registrerer passopplysningene dine via Kapp Verdes myndigheters nettside (10-5 dager før avreise) eller på flyplassen ved ankomst. Ved fremvisning av kvittering vil avgiften bli refundert av guidene våre på reisemålet. Du kan lese mer om pass- og visumregler på vår hjemmeside.
Jeg er ikke fornøyd med reisen - hva gjør jeg?
Dette skjemaet kan kun brukes ved endt hjemreise. Ved eventuell reklamasjon/klage før avreise, kan du kontakte vår kundeservice.
- Det er et krav for at du skal kunne få tilbake penger ved en reklamasjon at du faktisk har sagt ifra til TUIs representanter i løpet av ferien.
- Har du allerede fått erstatning på reisemålet, gir vi normalt ingen ytterligere erstatning etter hjemkomst. Personalet på reisemålet er godt utdannet i de forskjellige erstatningsnivåene, samt i bransjepraksis.
- Føler du likevel at en reklamasjon er nødvendig må denne være skriftlig og sendes til oss uten ugrunnet opphold senest 4 uker etter hjemkomst.
- Dersom reisen er bestilt hos et reisebyrå i Norge er det byrået som har ansvar for det som ble gitt av informasjon i forbindelse med salget.
- Alle klagene våre blir behandlet av skandinaviske ansatte, noe som betyr at klagene dine kan besvares på svensk, norsk eller dansk.
- Vi behandler klager i den rekkefølgen vi har mottatt dem, og vi vil kontakte deg så snart din sak skal behandles, vår behandlingstid er opptil 8 uker.
- Hvis du har spørsmål om en reklamasjon du allerede har sendt inn, kan du kontakte oss på telefonnumer 67 11 50 00 og velge alternativ 3 i menyen. Du kan ringe oss mandager fra kl. 13.30 til 15.30, onsdager og fredager fra kl. 10.00 til 12.00. Hvis du ikke har registrert en klage, kan du gjøre det via lenken nedenfor. Vær oppmerksom på at samtaler besvares av våre svenske agenter.
Til reklamasjonsskjema
Viktig informasjon
Det kan være grunnlag for erstatning på enkelte problemer som har oppstått under oppholdet. I disse tilfellene kompenserer vi alltid i samsvar med retningslinjer tatt av Pakkereiseloven.
Du kan lese mer om våre reisevilkår på vår hjemmeside.
TUI Norge
Att. Reklamasjon
Lille Grensen 7
0159 Oslo
Kategorier
Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på
Kategorier
Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på
Aktuelt
- Hva gjelder hvis reisen blir innstilt?
- Hva gjør jeg hvis jeg blir syk før eller under reisen?
- Hva skjer hvis det blir endringer i reisen min?
Betaling og billetter
- Hva er flypassasjeravgift?
- Hva er flytillegg?
- Hvem kan gjøre endringer i en eksisterende bestilling?
Før avreise
- Hva er forskjellen på en pakkereise med charterfly og pakkereise med rutefly?
- Kan jeg bestille tilslutningsbilletter?
På Flyreisen
- Er innsjekket bagasje inkludert i reisens pris?
- Hva bør jeg tenke på når jeg reiser med medisin eller medisinsk utstyr?
- Hvilke regler gjelder for innsjekket bagasje/håndbagasje på flyreisen?
Fant du ikke svaret?
Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.