Om bord på flyet

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene.

Andre spørsmål

Er det internett om bord på flyet?

Dessverre er det ikke internett på våre flyvninger.

For reiser med rutefly kan det hos noen flyselskap finnes Wifi om bord. Du kan sjekke om flyselskapet tilbyr dette på flyselskapets egne hjemmeside. Les mer her.

Hvordan reserverer jeg seter om bord på flyet?

Reiser med charterfly
Har du et ønskemål om hvor du vil sitte på flyet, eller vil du være sikker på at du sitter med reisefølget ditt kan du reservere seter mot en avgift. Setereservasjon kan bestilles hos de fleste flyselskaper og betaling skjer direkte ved bestilling. Du kan reservere seter direkte i TUI-appen, på myTUI eller hos flyselskapet. Les mer her.

Om du ikke har et ønske om favorittsete trenger du ikke reservere seter. Da skjer fordelingen automatisk av flyselskapet som forsøker etter beste evne å plassere passasjerer i samme bestilling i nærheten av hverandre.

OBS! Hvis det er lenge til du skal reise og det ikke er mulig å logge inn å bestille seter kan dette være fordi at salget av tilleggsprodukter ikke har åpnet ennå. Forsøk gjerne igjen på et senere tidspunkt. 

Reiser med rutefly
På en del flyvninger har du mulighet til å forhåndsbestille plasser om bord mot en avgift. Som oftest kan du velge sitteplass gratis når du sjekker inn. Logg inn på reiseselskapets hjemmesider for å se hva som gjelder for din reise. Reiser du med Norwegian kan du reservere seter gjennom vår kundeservice.

Kan jeg ta med barnevogn på flyet?

En barnevogn sjekkes normalt inn som spesialbagasje da mål og vekt overstiger grensen for hva flyselskapet tillater å ta med seg ombord. 

Vi anbefaler at barnevogner pakkes inn i plast eller beskyttes på annen måte før de sjekkes inn, da det reduserer risikoen for skade under reisen.

Hvis du flyr med TUIfly, godtar vi sammenleggbare trillevogner.

Ønsker du ​​​ å ta med trillevognen i kabinen, må den oppfylle kravene til håndbagasje.

Hvis du tar med trillevognen om bord, kan du ikke ta med annen håndbagasje.

Les mer hva som gjelder for de ulike flyselskapene her.

Kan jeg ta med husdyr på flyreisen?

Enkelte flyselskap tillater hund/katt i bagasjerommet. Det er dessverre ikke tillatt med dyr i kabinen, med unntak av førerhunder.

Antallet hunder og katter som kan transporteres på et fly er begrenset, det er alltid nødvendig å bestille dette på forhånd.

Obs! Bestillinger for dyr ombord er kun mulig for deg som har bestilt en reise med kun fly via oss. Dyr aksepteres ikke på våre hoteller eller transferbusser.

Kontakt vår kundeservice for forespørsel om å ta med kjæledyr. 

Ved søknad om plass til dyr har flyselskapet behov for følgende informasjon:

  • Mål på buret (lengde, bredde, høyde)
  • Vekt på dyr + bur
  • Du er selv ansvarlig for å ha et godkjent IATA-bur til ditt kjæledyr i tillegg til pass og vaksinasjoner som de respektive land krever.

Kan jeg ta med min Samsung Galaxy Note 7 med om bord på flyet?

På grunn av tilfeller hvor mobilbatteriet til Samsung Galaxy Note 7 har blitt overopphetet, har visse flyselskap innført regler for bruk av telefonen om bord på flyet. Les mer på flyselskapet sin hjemeside for å finne ut av hva som gjelder for dem. Du kan finne informasjon om de fleste flyselskaper som vi samarbeider med her.

TUI fly og TUI Airways

Bruk og oppladning av Samsung Galaxy Note 7 er forbudt om bord på våres fly. Enheten er heller ikke tillatt i innsjekket bagasje, men kan medbringes om bord så lenge den er avslått og ikke blir oppladet under hele flyvningen. Les mer om flyselskapet TUI flys regler her.

Flyvninger til Mexico 

Mexico har innført et forbud om å ta med seg Samsung Galaxy Note 7 om bord på flyvninger til og fra landet. Dette betyr at du ikke kan ta med enheten i innsjekket- og/eller håndbagasje.

Må mat på fly forhåndsbestilles?

Charterfly

Mat på flyet er for mange et av høydepunktene under flyreisen og tilbys hos de fleste charter flyvningene mot en ekstra kostnad. Uansett hvilket flyselskap du reiser med kan du bestille ditt måltid på følgende måter:

- Bestill samtidig som du bestiller reisen

- Under myTUI  (Senest 7 dager før avreise) 

- Via kundeservice på telefon (Senest 48 timer før avreise)

SPESIALMAT OG ALLERGI

Det er mulig å bestille spesialmat om bord, det finnes blant annet vegetar, glutenfritt, laktosefritt og annen spesialkost. Tilgjengelige alternativer ligger som et valg når du bestiller mat.

Det er ikke mulig med andre ønsker enn det som tilbys ved bestilling. 
Vi kan dessverre ikke garantere for at våre flyvninger er frie for nøtter, det kan finnes i mat eller bli tatt om bord av passasjerer. Les mer her.

Rutefly

Hvis du reiser med rutefly finner du informasjon gjeldene måltider om bord her

Hvis du reiser med Norwegians rutefly kan du kun forhåndsbestille måltider på flyet gjennom TUI.

Kategorier

Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på

Fant du ikke svaret?

Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.

Kontakt oss