Oppdatering 01.09.2020

Utenriksdepartementet fraråder fortsatt alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 1. oktober. 15. juli ble det gjort unntak for reiser til land i EØS/Schengen-området som tilfredsstiller visse smittekrav. Alle land som tidligere var grønne, er nå gule. Det vil ikke være karanteneplikt for reiser til gulmarkerte land, og alle våre planlagte reiser hit vil gå som normalt.

01.09.2020 Fraråder reiser til Hellas

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendig til Hellas. Vi følger som alltid deres anbefaling og har derfor valgt å innstille alle våre reiser til Rhodos og Kreta høsten 2020. Alle berørte gjester vil bli informert. De som ønsker det kan endre sin bestilling til et senere tidspunkt (vennligst kontakt vårt kundesenter). Dersom du ikke ønsker å endre din reise vil den bli kansellert og pengene vil automatisk bli refundert. Se mer informasjon nedenfor.

Vi vil gjerne takke dere alle for deres tålmodighet og støtte i disse ekstraordinære tider. Det betyr mer enn dere aner. 💙

Vi er klar over at det er mange usikkerheter og spørsmål rundt reisen din, og vi har derfor prøvd å svare på de fleste av spørsmålene dine her på siden.

Det skal være trygt å bestille en reise med TUI

Vi følger anbefalinger fra lokale myndigheter i de landene vi besøker, følger internasjonale retningslinjer på våre fly og vi har innført egne sikkerhetsrutiner på hotellene våre - TUI SAFETY PROMISE.

Når du bestiller en reise med charterfly, får du TUIs Trygghetspakke, inkludert fri endring og åpent kjøp, samt COVID CARE med bl.a. rett til medisinsk undersøkelse/assistanse på reisemålet. Begge uten ekstra kostnad!
Les mer om TUIs Trygghetspakke
Les mer om/vilkår for COVID CARE

Status 04. september 2020 vedr. tilbakebetalinger

Vi har nå tilbakebetalt de fleste reiser t.o.m den 30/9. Pga. tekniske problemer, har ikke alle tilbakebetalingene blitt kjørt i den automatiske prosessen i denne perioden, og vi er nå i gang med manuelle lister for mai-september. Har du ikke fått pengene dine enda, er du automatisk med på en av våre manuelle lister, og vi kommer til å håndtere din tilbakebetaling, så raskt som mulig. Vi ber om din tålmodighed frem til den 30/9, og vent gjerne med å ringe til oss før denne datoen, da det vil forsinke tilbakebetalingsprosessen. Tusen takk for din forståelse. Vi beklager at dette tar lenger tid enn forventet.

Etter at vi har gjort utbetalingen, tar det noen dager før du mottar pengene.

Vanlige spørsmål om utbetalinger

  • Vil turen min bli kansellert automatisk, uten at jeg trenger å gjøre noe?

    Ja, dersom reisen er bestilt i perioden UD fraråder å reise, vil den automatisk bli avbestilt. Du trenger ikke gjøre noe. Vi sender deg informasjon med ulike alternativer for ombooking eller refusjon til e-postadressen du oppga ved bestilling. Vi behandler alle refusjoner etter tur, så vi ber om din tålmodighet og forståelse for at prosessen vil ta lenger tid enn normalt, under disse ekstraordinære omstendighetene.

  • Vil jeg motta mer enn én e-post?

    Har du bestilt en reise i løpet av den tiden UD frarådet å reise, vil du motta en e-post om at reisen er kansellert (til e-postadressen du oppga i bestillingen). Uansett om du velger å endre eller å avbestille, vil du motta den informasjonen du trenger. Sjekk gjerne at e-posten ikke har havnet i søppelpost-mappen. Refusjonen i form av gavekort eller penger kommer ikke samtidig som informasjon om avbestilling. Du vil ikke motta noen e-post i forbindelse med refusjon. Vennligst sjekk kortet/kontoen som du betalte med.

  • Vil TUI tilbakebetale hele reisens kostnad?

    Ja, vi følger loven om pakkereiser, som betyr at alle pakkereiser som er omfattet av at UD fraråder utenlandsreiser, vil tilbakebetales av oss. Hele reisens kostnad vil bli tilbakebetalt, inklusive serviceavgiften.

  • Hva skjer med tilbakebetalingen om TUI går konkurs?

    TUI er ett av verdens største reiseselskap. Vi er et finansielt stabilt selskap med ressurser og kompetanse som innebærer en stor trygghet for våre kunder og samarbeidspartnere. I tillegg tok vi raske grep for å håndtere situasjonen med COVID-19 på lang sikt. Men ettersom vi følger pakkereiseloven, er du som kunde beskyttet i tilfelle en konkurs. Da vil reisegarantien tre i kraft. Les mer om TUIs medlemskap i Reisegarantifondet her.

  • Hvorfor tar det så lang tid før jeg får tilbakebetalt reisen?

    Først og fremst, alle berørte kunder vil få tilbake pengene. Gitt vår nåværende arbeidsmengde og den ekstreme situasjonen vi er i, ber vi deg imidlertid om forståelse for at tilbakebetalingen vil ta ekstra lang tid akkurat nå. Vi beklager virkelig frustrasjonen og bryet dette medfører, men vi gjør alt vi kan for at du skal få tilbake pengene så raskt som mulig.

  • Må jeg betale inn det resterende beløpet?

    Slik situasjonen er nå ang. reiser i fremtiden, er disse ikke underlagt noen restriksjoner. Det vil si at forfalls dato som er opplyst på din bestilling skal overholdes til annen informasjon er gitt.

  • Hvordan og når blir reisen min tilbakebetalt?

    Vi behandler alle saker i tur og orden etter avreisedato, og følger myndighetenes midlertidige lovendring der tilbakebetalingsfrist nå er utvidet til tre måneder.
    Les mer om endringen her »

  • Finnes det et sted hvor jeg kan følge prosessen med tilbakebetaling?

    Ettersom dette er en ekstraordinær situasjon med store mengder tilbakebetalinger, og der ulike betalingsmåter har ulik behandlingstid, er det dessverre ikke mulig å love en dato tilbakebetalingen kommer. Men alle berørte reisende vil få tilbake pengene sine. Vi beklager igjen bryet dette medfører for deg som kunde. Les mer her

  • Jeg betalte med et gavekort, hvordan får jeg tilbake pengene?

    Dersom du betalte med gavekort, vil du få tilbake et gavekort med tilsvarende beløp.

For deg som har en bestilt reise med avreise t.o.m 1. oktober, til land som er rødmarkert

  • Gjelder gebyrfri ombooking, gavekort eller refusjon - les mer

    Vi følger alltid UDs reiseråd. Vi vil fortløpende kontakte berørte gjester per mail, med informasjon om hva som gjelder for din reise.

    • Du får gebyrfri ombooking, gavekort eller refusjon
    • TUI kontakter alle berørte gjester med informasjon om hva som gjelder for respektive reise

    I lys av den ekstreme situasjonen vi er i, ber vi om forståelse for at tilbakebetalinger av avbestilte/avlyste reiser kan bli forsinket. Vi ber om unnskyldning for dette, og vi gjør alt vi kan for at alle berørte kunder skal få pengene sine tilbake så raskt som mulig. Tusen takk for tålmodigheten.

For deg som har en bestilt reise til et gultmarkert land (tidligere grønt)

  • Gjelder vanlige reisevilkår - les mer

    For deg som har en bestilt reise til et gultmarkert land (tidligere grønt) gjelder vanlige reisevilkår. Les mer her

For deg som har kommet hjem

Her har vi samlet informasjon for deg som har kommet hjem fra en reise i sammenheng med UD's fraråding av reiser.

  • Erstatning vedrørende karantene

    Hver enkelt karantenesituasjon er forskjellig, og håndtering besluttes av lokale myndigheter. Vi kan derfor ikke beskrive en typisk karantenesituasjon.
    Vi har personale på stedet på de fleste av våre reisemål, og våre guider er alltid tilgjengelig døgnet rundt via TUI-appen og/eller på telefon. Vi er i tett kontakt med alle våre hoteller, og vi vil naturligvis gjøre vårt beste for å hjelpe, og være til rådighet.
    Skulle du havne i karantene på reisemålet og derfor ikke kunne reise hjem på din planlagte hjemreisedato, ber vi deg kontakte ditt forsikringsselskap. Vi oppfordrer generelt våre kunder til å undersøke hva deres reiseforsikring inkluderer.

  • Erstatning ved tidligere hjemreise

    Hvis reisen din ble forkortet, vil du automatisk motta en refusjon tilsvarende de manglende dager/døgn på reisemålet utregnet fra reisens totalpris. Du trenger ikke kontakte oss når du kommer hjem, men kundeservice vil skrive til deg så snart de har anledning. På grunn av den ekstreme situasjonen vi er i, håper vi du har forståelse for at det kan ta lenger tid enn du ellers kunne forventet, fra en til flere uker.

  • Landet du på en annen flyplass i Norge - meromkostninger

    For et lite antall reisende kan spesialløsninger for hjemreise være nødvendig, for eksempel hjemreise via andre ruter enn normalt, inkludert mellomlandinger og ekstra ventetider. I noen tilfeller kan det hende du må ordne egen transport det siste stykket frem til den flyplassen du fløy ut fra. Dine kvitteringer i forbindelse med dette vil bli vurdert av vår reklamasjonsavdeling. Vennligst send kvitteringene inn her, ved å klikke på denne lenken reklamasjonsavdelingen.

  • Jeg valgte å reise hjem tidligere – refunderer dere mine billetter?

    Vær oppmerksom på at TUI bare kan tilbakebetale de manglende dager/døgn på reisemålet, hvis hjemreisen tidligere er blitt endret av TUI. Hvis du selv valgte å avbryte reisen tidligere, utbetales det ingen kompensasjon.