Bagasje

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene.

Andre spørsmål

Er innsjekket bagasje inkludert i reisens pris?

Pakkereise med charterfly

På alle TUIs charterfly inngår innsjekket håndbagasje, om du vil ta med deg innsjekket bagasje tilkomer det en ekstra avgift.

Prisen vil variere ut i fra hvilken reise du bestiller og du vil se den aktuelle prisen i bestillingsdialogen. I bestillingsdialogen vil du også få valget om du vil legge til innsjekket bagasje. Har du allerede bestilt en reise kan du legge til innsjekket bagasje via myTUI (senest 2 dager før avreise) eller ring vår kundeservice. 

Les mer om bagasjeregler her.

Pakkereise med rutefly 

Hvis du bestiller en pakkereise med rutelfy opplyser vi i bestillingsdialogen om hvilke regler som gjelder for innsjekket bagasje for flyselskapet du skal reise med. På visse reiser med rutefly inngår innsjekket bagasje inkludert i prisen, mens hos noen rutefly er det kun håndbagasje som er inkludert. Skulle det ikke være inkludert bestiller du bagasje direkte hos flyselskapet mot en ekstra avgift. 

Les mer om flyselskapenes bagasjeregler her.

Har du allerede bestilt en reise kan du logge inn på myTUI for å sjekke om bagasje er inkludert i din reise.

Får jeg erstatning for forsinket/skadet bagasje?

Hvis din bagasje er forsinket, mistet eller ødelagt etter flyreisen skal du melde i fra om dette til flyselskapet eller deres agent umiddelbart. Når du melder i fra skal du fylle ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Hver oppmerksom på at du får den orginale PIR-rapporten og din bagasjetag (kvittering), da begge er nødvendige for å søke om erstatning hos flyselskapet. Det er veldig viktig at dette blir gjort før du forlater bagasjehallen.

Hvis du har reist med TUI fly, kan du se status og følge din forsinkede bagasje online. Om det er nødvendig kan du også endre din kontaktinformasjon. Logg inn på netstiden til vår partner SITA Worldtracer og fyll inn referansenummeret som står på PIR-rapporten. Klikk her 

Om din bagasje ikke kommer frem til reisemålet er du velkommen til å kontakte vårt personal ute på destinasjon. Flyselskapet vil gjøre sitt beste for å levere bagasjen så raskt som mulig. 

Dersom innholdet i kofferten er skadet, ber vi deg kontakte ditt forsikringsselskap. Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kun utbetaler et begrenset beløp i erstatning for skade på/tap av bagasje.

Les mer her.

Hva bør jeg tenke på når jeg reiser med medisin eller medisinsk utstyr?

Skal du ut og reise og har behov for å medbringe legemidler er det anbefalt at du oppbevarer det i originalforpakning. Er det reseptpliktig medisin er det viktig at du har med deg en skriftlig dokumentasjon fra legen. Vi anbefaler at dokumentasjonen fra legen skrives på engelsk. 

For spørsmål vedrørende dette ta kontakt med ditt lokale legekontor. 

Hvis du tar med deg medisiner eller medisinsk utstyr som CPAP på flyreisen, bør du fylle ut skjemaet her.

Hvilke regler gjelder for innsjekket bagasje/håndbagasje på flyreisen?

Både innsjekket- og håndbagasje har ulike regler ut i fra hvilket flyselskap du reiser med. Du finner informasjon om hvem du flyr med når du bestiller din reise, har du allerede bestilt din reise kan du sjekke din informasjon på myTUI.

I håndbagasjen for du ikke ta med deg visse gjenstander som for eksempel saks, kniv og neglefil. Du kan ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen (maks 10 enheter med 100ml er tillatt).

Pakkereise med charterfly

Les mer bagasjeregler for ditt flyselskap her.

Pakkereise med rutefly

Les mer om bagasjeregler for ditt flyselskap her.

Hvordan bestiller jeg ekstra bagasjevekt eller spesialbagasje?

Spesialbagasje kan for eksempel være en golfbag, sykkel eller surfebrett.  

Behøver du flere kilo til reisen regnes ikke dette som spesialbagasje, da kan du kjøpe ekstra bagasjevekt hos flyselskapet du skal reise med.

Har du behov for ekstra bagasje på grunn av medisinsk utstyr, ønsker vi at du sender oss mer informasjon ved å fylle ut følgende skjema.

Pakkereise med charterfly

Les mer om hva om gjelder for ekstra bagasjevekt hos ditt flyselskap her. Informasjon om hvordan du bestiller spesialbagasje finnes her.

Pakkereise med rutefly

Reiser du med rutefly kan du kontakte flyselskapet direkte for informasjon. Les mer her.

Skireiser

Hos noen flyselskap inngår skiutstyr kostnadsfritt, mens andre flyselskap tar ut en ekstra kostnad. Transport av ski skal forhåndsbestilles. Les mer om hva som gjelder for ditt flyselskap her.

Kan jeg ta med en drone i håndbagasjen?

Reglene kan variere mellom ulike flyselskap. Hvis du har bestilt en charterreise kan du sende en forespørsel ved å fylle i skjema for spesialutstyr her.

Hvis du har bestilt en pakkereise med rutefly kan du kontakte flyselskapet du skal reise med for informasjon.

Vær oppmerksom på at du selv er ansvarlig for å undersøke hvilke regler som gjelder for bruk av drone i det landet som du skal reise til.  

Kan jeg ta med golfkøller?

Klart du kan ta med golfkøller - de sjekkes inn som spesialbagasje. Du kan lese mer om hva som gjelder for ditt flyselskap her.

Hvis du reiser med rutefly kan du kontakte flyselskapet direkte for informasjon. 

Kan jeg ta med reiseutstyr for spedbarn på flyreisen?

I dag finnes det mye smart utstyr som er spesielt beregnet på flyreiser med babyer og barn. Sjekk med flyselskapet om hva som er tillatt om bord, men generelt er det ikke tillatt med utstyr som må festes til setet eller flyets struktur, og heller ikke oppblåsbare puter og vesker som fyller opp rommet mellom seteradene og påvirker sikkerheten om bord.

TUIfly, TUI Airways og mange flyselskaper på våre reiser med chartefly tillater ikke bruk av BedBox, JetKids, SkyBaby, AirTraveller eller andre reisesenger/hjelpemidler for barn om bord. Dette av sikkerhetsmessige årsaker.

​​Hvis du reiser med rutefly kan du kontakteflyselskapetdirekte for informasjon

Kategorier

Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på

Fant du ikke svaret?

Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.

Kontakt oss