Andre spørsmål
Hva gjør jeg om jeg ikke har et gyldig pass eller visum?
Har du ikke gyldig pass eller visum kan du bli nektet ombordstigning. Det er ditt eget ansvar å forsikre deg om at alt er i orden før avreise. TUI er ikke ansvarlig for manglende visum eller andre former for nødvendige dokumenter.
Hvordan fyller jeg ut ytterligere passopplysninger hvis jeg reiser til Kapp Verde?
Når du reiser til Kapp Verde, må du betale en flyplassavgift som er inkludert i reisens pris. Du må fylle ut passinformasjonen din via “Ekstra passinformasjon” på myTUI minst 10 dager før avreise. Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar knyttet til skjemaet du må fylle ut.
Hva gjør jeg hvis siden "Ekstra passinformasjon" er tom, jeg ser ikke noe skjema?
- Det kan ta opptil 24 timer etter at du har bestilt reisen, før du kan fylle ut passopplysningene dine. Hvis du nylig har bestilt eller ombestilt reisen, kan du prøve igjen senere.
- Hvis du ikke ser skjemaet, kan det også hjelpe å tømme nettleserens cookies og cache. Du kan også prøve å åpne skjemaet med en annen nettleser.
Hvorfor kan jeg ikke lagre passopplysningene mine?
- Du må fylle ut alle feltene i skjemaet for alle reisende før du kan lagre informasjonen.
- Se at alle feltene er fylt ut.
- Datoer (fødselsdato, passets utløpsdato osv.) skal oppgis i det formatet som er angitt i skjemaet (dd-mm-åååå).
Hvordan vet jeg at de utfyllende passopplysningene mine er fylt ut?
- Når du har fylt ut passopplysningene og de er lagret, vises den grønne meldingen "Din informasjon er lagret".
- Du kan kontrollere at opplysningene er fylt ut ved å åpne skjemaet "Ekstra passinformasjon" senere - hvis opplysningene er lagret, vil skjemaet være utfylt. Når det er mindre enn 10 dager igjen til avreise, kan skjemaet ikke lenger åpnes.
- Vi sender deg ikke en separat bekreftelse når du har fylt ut opplysningene dine. Hvis passopplysninger mangler, sender vi deg en påminnelse på SMS/e-post.
Hva gjør jeg hvis det er mindre enn 10 dager til avreise?
- Du kan fylle ut ytterligere passopplysninger via myTUI minst 10 dager før avreise.
- Hvis det er mindre enn 10 dager til avreise og du ikke har fylt ut passopplysningene dine via myTUI, betaler du flyplassavgiften og registrerer passopplysningene dine via Kapp Verdes myndigheters nettside (10-5 dager før avreise) eller på flyplassen ved ankomst. Ved fremvisning av kvittering vil avgiften bli refundert av guidene våre på reisemålet. Les mer om dette här.
Må jeg fylle i kompletterende opplysninger før min reise?
På noen av våre reisemål kreves det ekstra passasjeropplysninger, hvilket er et krav fra myndighetene for å kunne komme inn i landet, eller i visse fall få fly over landets luftrom. Hva som gjelder for akkurat din reise kan du lese her.
Du fyller enkelt i opplysningene som etterspørres via myTUI, her kan du også se hvilken informasjon som kreves for akkurat din reise.
Husk at opplysningene skal være utfylt nøyaktig som det står i passet. TUI kan ikke se om alt er korrekt utfylt, det er derfor ditt eget ansvar å passe på at opplysningene stemmer. Etter at du har fylt inn dine opplysninger, skal alt være klart. Det er altså ingenting annet du behøver å gjøre.
Har du ikke fylt inn opplysningene på forhånd vil du fortsatt kunne reise, men det vil innebære at innsjekkningen tar lengre tid, og at visumet må ordnes på destinasjon mot en ekstra kostnad (om du behøver visum).
Har du bestilt en reise med rutefly fyller du ut de kompletterende opplysningene direkte hos flyselskapet du reiser med. Dette gjøres på flyselskapets egne hjemmesider eller ved innsjekk, prosedyren varierer ut i fra hvilket flyselskap du reiser med.
Må jeg ha med meg pass på reisen?
Skal du reise innenfor EU-/EØS-landene og Sveits må du ha med deg pass eller nasjonalt ID-kort. Reiser du utenfor EU-/EØS-landene anbefaler vi at du alltid har med deg ditt pass uansett hvor du reiser, dette gjelder alle reisende. For reisende med utenlandsk pass kan det være andre regler
I mange land må du bekrefte din identitet og statsborgerskap ved innsjekking på hotell eller etter anmodning fra politiet eller annen myndighet. Vær oppmerksom på at førerkort ikke er godkjent ID-bevis ved reise.
Husk å kontrollere at ditt pass/ID-kort er gyldig under hele perioden du er på reise.
Les mer om pass- og visumsregler her.
Regler for meg med utenlandsk pass?
For reisende med utenlandsk pass kan det være andre regler. Du har selv ansvaret for å kontakte landets ambassade eller konsulat i Norge for å undersøke hva som gjelder for deg.
Det er alltid du som kunde som er ansvarlig for å kontrollere at du har gyldig legitimasjon ved utreise.
Kategorier
Sjekk kategoriene nedenfor for å finne svar på det du lurer på
Fant du ikke svaret?
Vi er alltid her for å hjelpe deg. Enten om du vil bestille en reise eller det er noe du lurer på før, i løpet av eller etter din reise. Ta kontakt med oss her.