Inspiration
Digital detox – ferie fra mobilen

Digital detox – ferie fra mobilen

2018-01-16

En stor del nordmenn oppgir at de sjekker jobbmailen i ferien, og vårt nærvær på sosiale medier øker med et par timer i ferien. Men det er på vei til å endre seg, ettersom en digital detox har blitt en stadig sterkere trend blant ferierende. Her får du litt tips og idéer til hvordan du gjennomfører en digital detox, og hvordan du gir hjernen en mulighet til å hvile seg ordentlig og holde mer fokus på tanker og relasjoner.

Jeg er ikke den som syns vi skal høre på de verste dommedagsprofetiene når det gjelder teknologi. Mobilen er ett av de beste verktøyene for å forenkle livet. Med en app har jeg lykkes å orientere meg så bra på tunnelbanen i Paris at jeg nesten følte meg som en innfødt, og få ting øker forventningene mer enn nedtellingen til ferien i TUI-appen.

Men ifølge mange studer er en pause fra stadige distraksjoner og stimulering en bra måte la hjernen hvile seg på og få mer energi til både tanker og relasjoner.

Hva er det som er bra med en digital detox?

Hjelp hjernen å finne nye baner
Uten konstante digitale inntrykk gir du hjernen en sjanse til å omsette ferieroen til gode idéer. Når den ikke utsettes for konstant stimulering kan hjernen vår begynne å sortere og prioritere blant all informasjon og inntrykk vi tar i mot. Det er da hjernen kan finne nye forbindelser og tenkebaner som resulterer i små og store idéer.

Koble fra og koble av
Studier viser att minsket mobilbruk kan senke kroppens kortisolnivået. Kortisol er et stresshormon som i seg selv ikke er dårlig. Det hjelper oss å håndtere vanskelige situasjoner og øker også ved en positiv stressfaktorer som blant annet når du blir forelsket. Derimot kan forhøyede kortisolnivåer under en lengre periode blant annet gjøre immunforsvaret vårt dårligere.

Få tid til dem du virkelig bryr deg om
Av og til kan det beste være å bare være sammen med hverandre, uten distraksjoner eller avbrudd. Det er øyeblikkene sammen som ofte ee det beste du tar med deg hjem fra ferien.

Digital detox handler ikke om at du ikke skal bruke mobilen for å ta herlige feriebilder, det handler snarere om å hjelpe deg å virkelig nyte øyeblikkene du fanger på bilder.

Tips til hvordan du gjennomfører en digital detox

Det viktigste du må huske på hvis du vil gjennomføre en digital detox er at du gjør det for deg selv og ingen andre. Hvis du synes det beste er å kutte mobilen helt så gjør det, men du skal absolutt ikke forby deg selv noe som du synes er morsomt. Poenget er for eksempel ikke å isolere seg helt og deretter føle seg tvunget til å tilbringe timevis med å ta igjen alt når du kommer hjem.

Digital detox skal være en mulighet for deg til å ta vare på de øyeblikkene du kanskje går glipp av når du sitter med nesa ned i telefonen.

Sett opp et mål
Vurder hva du vil ha ut av en digital ferie og vær ærlig med deg selv. Gir virkelig det å sjekke Instagram hele tiden deg det store kicket? Kanskje det holder å sjekke sosiale medier en gang om dagen?

Skriv en liste over hva du synes er viktig og velg bort så mye du kan. Målet er ikke å forby all underholdning, men å gi deg tid til å nyte her og nå.

Før avreise
Allerede før ferien begynner kan du begynne å utfordre deg selv. Hvis du vanligvis har mobilen på nattbordet kan du kanskje begynner med å kjøpe deg en vekkeklokke isteden. Uten det blå lyset fra mobilen når du sjekker Instagram en siste gang kommer du dessuten raskere inn i dyp søvn. Det blå lyset fra mobilen påvirker nemlig hjernen på samme måte som dagslys.

Sett telefonen i ikke-forstyrr-modus om kvelden. Denne slipper kun gjennom godkjente kontakter. Hvis du kan, ta bort muligheten til å sjekke jobbmailen etter at du har gått fra kontoret og slått av pc’n.

En virkelig stor utfordring kan være at du før avreise avinstallerer alle sosiale media-apper. Da trenger du ikke bekymre deg for hvem som er sammen med hvem, eller de siste nyhetene mens du har fri. I tillegg anbefaler politiet at du unngår å legge ut feriebilder, eller i hvert fall tenke på hvem som kan se bildene dine. Du kan få like mange likes etter ferien også

I ferien

En digital detox skal få deg til å føle deg bra og ikke dårlig; det finnes jo også mye positivt med å være på nett. Hvis du er klar for det så slå telefonen helt av i ferien. Hvis ikke kan dere kanskje avtale sammen hvor mye tid og når på dagen dere skal bruke hotellets WiFi. Da kan du gjøre akkurat hva du vil i den tiden: bestille utflukter, sjekke jobbmailen eller gi en like til bestevennens bilde av den nye hundevalpen.

Legg bort mobilen
Felles måltider er et av menneskenes største behov. Men hvem av oss har ikke opplevd at noen i selskapet plutselig har falt ut med blikket ned i mobilen. Ærlig talt, vi har alle gjort det en eller annen gang. La felles måltider bli en stund der dere virkelig fokuserer på hverandre og nåtiden. Legg alle mobilene bort under måltidet. Ingen får ta frem mobilen sin før måltidet er avsluttet. Høy innsatsen med at den som først strekker seg etter mobilen må spandere en runde på alle sammen etter desserten.

Noen ganger har man bare lyst til å begynne å spise, uten å måtte vente på at noen andre skal forevige lunsjen eller middagen først.

Etter ferien

Vurder hva som fungerte eller ikke fungerte. Kanskje du kan fortsette med det som du syntes føltes bra og eventuelt at du kan prøve å ha en mobilfri dag i uken, eller ta en spasertur eller løpetur og la mobilen være hjemme?

God ferie og lykke til!