Inspiration
7 gode vaner å ta med seg hjem fra ferien

7 gode vaner å ta med seg hjem fra ferien

2018-09-10

Det er ikke så lenge siden ferien, og her får du tips om 7 gode ferievaner som kan være lurt å fortsette med for å få en bedre hverdag hjemme. Med disse 7 gode vanene blir tiden til neste reise litt lettere og mye morsommere.

1. Spis mye frukt og grønt

Solmodne appelsiner og sprø vannmelonbiter på frokostbordet i Hellas gjorde det lett å nyte frukt i store mengder i ferien. Fortsett i samme ånd med saftige epler nå om høsten. Ha tynne epleskiver i salaten eller stek eplebiter med litt sukker og kanel – server med vaniljesaus eller is, både varmende og godt. Hvis du vil drømme deg bort til varmere breddegrader igjen passer denne mangosmoothien perfekt, og alt du trenger er 4 ingredienser.

Spis mye frukt og grønt etter ferien.

At agurk og tomat smaker så mye bedre i land som Spania skyldes at de er flinkere til å spise etter sesong. Prøv det du også og opplev hvor fantastisk god norsk grønnkål og artisjokker er om høsten.

2. Ikke digital underholdning

Selvfølgelig sjekker vi sosiale medier også fra stranden og badebryggen, men etter noen dager pleier behovet å roe seg litt og sol og bad frister mer enn statusoppdateringer. Telefonen får ta lengre og lengre pauser uten at vi en gang tenker på det. Fortsett med det! Å lese fungerer like bra i sofaen som i en solseng. Ikke slå på tv’n og slutt å kjedesurfe. Fyll isteden tiden med yatzy, Uno eller andre spill. Det fungerer like bra hjemme som på ferie.

Får du abstinens bare ved tanken på å legge fra deg mobilen? Da trenger du en digital detox – les om hvordan du tar ferie fra mobilen.

3. Gå tur med familien

På ferie i Alcudia er det ikke uvanlig at hele familien går tur langs stranden om ettermiddagen, og det er jo så koselig. Men man kan like gjerne gå tur hjemme. Prat om dagen som har gått, gode ferieminner eller planlegg neste reise. En spasertur kan forresten like gjerne gjøres sammen med gode venner.

Det er koselig å gå på tur sammen i ferien. Prøv det hjemme også!

4. Opp og hopp

Legg ikke unødvendig press på deg selv med nye skyhøye treningsmål, men fortsett å sykle, går tur og svømme. Å røre på seg, gjerne utendørs, er dessuten en perfekt måte å unngå ”post vacation-blues”.

5. Siesta

Gjør som i Spania: ta siesta. Å røre på seg er bra! Men å ta en liten høneblund lørdags ettermiddag er også helt ok. Og etter en intens arbeidsuke kan det være nødvendig. Kanskje du ikke akkurat trenger å gå å legge deg, men bare hvile litt, prøve meditasjon eller gjøre en øvelser i mindfulness.

6. Smil

Gjør som i Thailand: Smil! Thailand er kjent som ”smilets land” og du møtes av smil uansett hvor du går. Selv om en betonggrå kontorbygning ikke får det til å rykke i smilebåndet på samme måte som stranden i Khao Lak, så finnes det likevel en god grunn til å smile. Selv et falskt smil kan nemlig lure hjernen til å tro at du er glad og da sender hjernen ut lykkesignaler. Med et smil kan du helt enkelt lure deg selv til å synes at det faktisk er morsomt å hive deg over dagens mail.

I Thailand er det aldri langt mellom smilene! Prøv det du også.

7. Prøv nye ting

Å oppleve fremmede kulturer eller smake på eksotiske matretter er en del av reisens gleder, og ofte også det som blir våre sterkeste ferieminner. Gjør det hjemme også. Det kan være så enkelt som å ta en annen vei til jobb, eller prøve en ny lunsjrestaurant. Eller planlegg inn en ny opplevelse i helgen, en ny hobby eller aktivitet. Prøv klatring, akvarellmaling eller lær deg et nytt språk som kan komme til nytte på neste reise. ¿a que si?